Trump gaat uitstootakkoord autofabrikanten Californië op slinkse manier terugdraaien
President Trump laat zich niet zomaar omzeilen. De afspraken die Californië met autofabrikanten maakte om de uitstoot van auto’s te beperken moeten worden teruggedraaid.
In een tijd waarin uitstooteisen voor auto’s strenger en strenger worden, stelde Amerikaans president Trump voor om precies het tegenovergestelde te doen. Hij draaide de door president Obama ingestelde wetgeving terug en iedereen in de VS moest weer aan de benzine slurpende V8, want dat was niet zo vervuilend. Ook bracht dit bovendien meer centen op voor de overheid. De staat Californië viel alleen over dat plan. Het besloot niet mee te doen en ging met autofabrikanten (BMW, Ford, Honda en Volkswagen) om tafel om een eigen akkoord te sluiten. Daarin werd afgesproken dat auto’s in die staat wel degelijk zuiniger en milieuvriendelijker moesten worden. Maar Trump houdt er niet van als er niet naar zijn ‘geniale’ plannen geluisterd wordt. Hij houdt er ook niet van als er achter zijn rug om andere afspraken gemaakt worden. Daarom laat hij nu het akkoord intrekken.
Slinks
De manier waarop Californië wordt aangepakt is alleen ietwat slinks. Niet het akkoord van de staat en de autofabrikanten wordt teruggedraaid. Nee, het recht op het instellen van eigen wetgeving aangaande het milieu en broeikasgassen wordt ingetrokken. Tenminste, bronnen vertellen tegenover Reuters dat de EPA (Environmental Protection Agency) en de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) bezig zijn met een plan hiervoor. Deze actie komt overigens niet uit de lucht vallen, want de EPA dreigde al langer met het nemen van stappen tegen Californië. EPA administrator Scott Pruitt vertelde dat een staat geen normen mag bepalen voor de rest van het land. Daarom werd het akkoord ook diepgaand onderzocht.
Met de stap zou de Amerikaanse overheid Californië de macht ontnemen om eigen uitstooteisen voor auto’s in te stellen. En hoewel het in eerste opzicht een stap in de verkeerde richting lijkt, stelt Pruitt het tegenovergestelde. Volgens hem is het juist het beste voor de VS om één wetgeving te hebben voor het hele land. Maar goed, Pruitt heeft ook in het openbaar gezegd dat hij niet gelooft dat CO2 bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Onlangs maakte Trump zich ook al kwaad om het in zijn ogen afwijkende gedrag van autofabrikanten. Hij twitterde toen dat Henry Ford zeer teleurgesteld zou zijn als hij zou zien hoe zwak zijn nakomelingen nu geworden zijn omdat ze liever een duurdere en onveiligere auto bouwen, dan dat ze het gevecht met Californië aangaan. Ford reageerde overigens erg netjes op de tweet. Het bedrijf vertelde netjes dat ze met een tweedelige missie bezig zijn. Enerzijds om het milieu zoveel mogelijk te sparen en anderzijds om betaalbare en veilige auto’s te maken. En bij die missie passen de plannen van Californië beter dan die van de president.