Tulpenrallye dag 3: te mooi om in te rijden?
DAG 3 – Autovisie staat dit jaar weer aan de start van de bekendste klassiekerrally van ons land: De Tulpenrallye. Team Autovisie neemt u mee van de voorbereidingen tot aan de finish in Noordwijk op 16 mei. Vandaag: scheurende schoonheden.
Met onze Mazda 1800 hebben we het maar makkelijk. Ja, Nucio Bertone ontwierp hem ooit en het is best een leuke auto om te zien. Maar het is niet het soort wagen waarmee je liever niet buiten komt als het regent. Sterker nog, we jagen hem dagelijks zonder enige vorm van schuldgevoel over hobbelige kiezelpaden en smijten de Mazda met veel plezier door een van de talloze hairpins. Ook al heeft de baas ons gevraagd toch vooral voorzichtig te zijn. Het is toch een rally? Precies!
Maar zo makkelijk zouden we het niet hebben met auto’s die andere deelnemers tot het uiterste tergen. Neem de Jaguar Mark 2 van Henk Bont en Jouke Eikelboom. Directe concurrenten van team Autovisie – althans zo mogen we dat graag zien – die aan het randje van de top tien in het tourklassement hangen. Voor de duidelijkheid, wij bivakkeren zeker twintig plekken hoger. De Jaguar is een absolute schoonheid. Meer dan eens hoor je in koers: “Die is toch veel te mooi voor een rally…” Maar de mannen denken er duidelijk niet zo over. Met volle overgave hebben ze de snelle kat in de strijd gegooid.
“We smijten de Mazda met veel plezier door een van de talloze hairpins”
In nog extremere mate geldt dit voor de vooroorlogse MG van Frank Holtrigter. Een geweldig mooi autootje dat serieus zeldzaam is met maar een paar honderd gebouwde exemplaren. De MG kampt al twee dagen met elektrische problemen. Op wonderbaarlijke wijze weten Holtrigter en zijn navigator Hans Roetert de sportwagen elke keer weer in leven te houden. En ze gaan er vervolgens als de brandweer mee. Op heuvels zijn ze dikke Healeys te snel af en in een rechte lijn moet je met een decennia nieuwere auto je best doen ze bij te houden. Als dat al lukt.
Gistermiddag stond de getergde MG plotseling met een sleepkabel aan de neus in een greppel toen we de hoek om kwamen zetten. Frank was iets te enthousiast geweest en de geul vol gras bleek dieper dan gedacht. Toen de MG eruit was, plakte nog een flinke plag tegen de bodem. Dat is toch zonde? Frank Holtrigter denkt er helemaal anders over. “Ze zijn hiervoor gemaakt. Dus je moet niet zeuren en racen.” Een redenatie waar eigenlijk geen speld tussen valt te krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce