Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 1 nov 2020
Leestijd: 4 minuten

5 onmisbare auto-upgrades uitgelicht: verlaging (2/5)

Verlaging om de looks, een beter rijgedrag of allebei? Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat geldt zeker voor het onderstel van een auto. We onderzochten de do’s and don’ts met deskundigen. Wat is de beste oplossing?

We spraken onder andere met Donald Molenaar, mede-eigenaar van de Nederlandse high-end schokdemperfabrikant Intrax.“Vaak wordt gedacht hoe harder hoe beter, maar dit is niet zo”, stelt Molenaar. “Je wilt zoveel mogelijk contact met de weg en dit krijg je met een zo’n zacht mogelijke demping. Wanneer ik met een Citroën 2CV over een drempel rijdt, dan springt de auto een stuk minder op dan als ik dat met een Porsche 911 doe. We willen zoveel mogelijk dat de band de weg volgt, maar we moeten wel een compromis sluiten tussen contact met de weg, rol in de bocht en duiken met remmen”, legt hij uit. Wil je een betere wegligging, meer comfort of verlaging van je auto? Dan kun je dit bereiken door bijvoorbeeld de veren en/of schokdempers te vervangen. We leggen een aantal opties voor je uit.

Ingekorte veren

De allergoedkoopste manier van verlaging is het inkorten van je huidige veer. Volgens Molenaar is dit een slecht idee: “Wanneer de auto uitveert moet de veer wel op zijn plek blijven. Als je de veer afzaagt, dan heb je de kans dat hij loskomt en dan kun je een erg gevaarlijke situatie krijgen. De ene kant van de auto zakt dan een stuk verder dat de andere kant.” Bovendien wordt een auto met te korte veren niet goedgekeurd. Als de veer veel speling heeft als deze ontspannen is, dan wordt de auto afgekeurd tijdens de APK.

Verlagingsveren

Een andere goedkope optie is het monteren van verlagingsveren. Meestal kost dit rond de 200 euro voor een set. Dit is veilige manier om je auto te verlagen. “Door een kleinere bodemspeling wordt het zwaartepunt verlaagd en dit verbetert de prestaties”, legt de specialist uit. Wel geeft hij een kanttekening bij deze manier van verlagen. “Wanneer je te lage veren monteert – meer dan dertig millimeter verlaging – kan het zijn dat de ophanging zijn eindaanslag raakt. Wanneer deze zogeheten ‘bump stops’ kapot zijn, is dat schadelijk voor je schokdemper.” Bump stops zijn kleine kunststof blokjes die de veerweg begrenzen, ook wel aanslagrubbers genoemd.

verlaging airride

Bij het monteren van verlagingsveren met originele dempers adviseren wij je auto niet verder te verlagen dan dertig millimeter. Naast dat het slecht kan zijn voor andere onderdelen in je ophanging, zorgt een te lage rijhoogte voor verminderde prestaties. “Als je te laag gaat, ga je meer rol creëren en wordt de wegligging minder”, legt Molenaar uit. Wel zegt hij dat “veel mensen het niet zullen merken. Ik denk dat meer dan vijftig procent van de mensen verlaagt voor de looks.”

Verlagingsveren

Schroefset (Coilovers)

“De veren en schokdempers zijn een setje. Ook wel een coilover genoemd. Bij de hardheid van de veer hoort een bepaalde demperkarakteristiek. De dempers van de schroefset kunnen de verlaging beter aan dan de standaard dempers”, legt de expert uit. In theorie kun je op een verantwoorde manier lager met een schroefset dan met alleen een verlagingsveer. Een schoefset heeft nog een voordeel ten opzichte van de goedkopere opties. Het heeft een schroefdraad, hierdoor kan je zelf bepalen hoe je de veer afstelt en hoe hoog de auto op z’n pootjes staat. Bij sommige schroefsets kun je de veren los van de rijhoogte afstellen. Zo kan je ook als je ‘laag rijdt’ toch comfortabel rijden. Hoewel een schroefset het rijden en uiterlijk van je auto erg kan verbeteren zitten er ook nadelen aan. De prijs van goede set coilovers kan flink zijn, ook is het goed afstellen ervan soms lastig.

Verlaging met airride

Wanneer je echt wilt investeren in verlaging van een onderstel dan kun je kiezen voor luchtvering, ook wel airride genoemd. Meestal is het gebruik van deze dempers met rubberen luchtbalgen meer voor de looks dan voor de prestaties. “In het dagelijkse verkeer geeft een luchtdemperset het gevoel alsof je op een wolk rijdt”, vertel de mede-eigenaar van Intrax. “Ook is de hoogte van airride makkelijk instelbaar. Sommige mensen vinden dit gaaf, wanneer ze bij een meeting aan komen. Dan leggen ze de auto met z’n buik op de grond.” Echter heeft airride soms ook praktische voordelen. Wanneer mensen hun auto vaak zwaarbeladen kan luchtvering ervoor zorgen dat ze toch op een comfortabele hoogte rijden. Maar een dergelijke set heeft niet enkel voordelen. Naast de hoge prijs is het zwaar. “Daarom wordt het niet gebruikt in de racerij. Ook is de druk in een luchtveer lastig controleerbaar. Als je hard over een drempel rijdt, comprimeert de lucht zich”, vertelt Molenaar, “Wanneer de lucht zich samenperst, wordt de demping dus stugger en minder comfortabel.”

“Een groot compromis”

“Een standaard schokdemper is kortom een groot compromis. Hij moet zowel bij temperaturen ver onder het vriespunt in Scandinavië als bij veertig graden Celcius in Dubai goed werken”, vertelt de expert. “Een after-market schokdemper is al gauw beter, omdat je die op jouw specifieke eisen aan kan passen.” Echter is het veranderen van je onderstel geen makkelijke klus. Iedereen heeft namelijk andere wensen als het op weggedrag van een auto aankomt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.