Elk grammetje CO2 telt en dus doen fabrikanten er alles aan hun motoren zo zuinig mogelijk te maken. Fiat’s nieuwe drie- en viercilinder zijn klein van inhoud, maar zitten stampvol moderne techniek om elke druppel benzine maximaal te benutten.


WLTP-testmethode

Nu de, voor fabrikanten gunstige, NEDC-testcyclus vervangen wordt voor de veel realistischere WLTP-testmethode, liggen de verbruikscijfers van motoren nog meer onder de loep dan ze al deden. In het specifieke geval van ons land al helemaal, daar elke gram CO2 die extra wordt uitgestoten direct leidt tot een hogere aanschafprijs.

Motorengeneratie

Fiat gaat de grammen te lijf met een nieuwe motorengeneratie, bestaande uit een drie- en viercilinder. De motoren zijn modulair en nauw aan elkaar verwant. Zo zijn in beide gevallen de cilinders 0,33 liter groot, wat resulteert in een slagvolume van 1 liter voor de driecilinder en 1,3 liter voor de viercilinder. Behalve de zuigers, kunnen hierdoor ook andere onderdelen als stoterstangen, kleppen, tuimelaars en zelfs de turbo gebruikt worden in beide motoren, wat de ontwikkelingskosten enorm drukt.

Om de kleine cilindertjes maximaal te benutten gebruikt Fiat drukvulling middels een turbo én een watergekoelde mechanische compressor. Daarnaast zorgt een nieuwe versie van Fiat’s variabele klepbediening -MultiAir III genaamd- ervoor dat de inlaatkleppen onder lage belasting juist eerder openen en onder hoge belasting langer open blijven. In het eerste geval wordt daardoor een deel van de uitlaatgassen opnieuw verbrandt, leidende tot minder uitstoot van schadelijke gassen, terwijl het langer openblijven van de inlaatkleppen juist voor een hogere vullingsgraad van de cilinders zorgt. Ook aan het gewicht is gedacht. Beide blokken zijn volledig opgetrokken uit aluminium, wat in het geval van de driepitter een gewicht oplevert van slechts 93 kilo. Fiat belooft een brandstofbesparing van tot wel twintig procent, maar heeft op dit moment helaas nog geen exacte uitstootcijfers bekend gemaakt.


Jeep Renegade

Behelpen is het niet met de nieuwe turbotorretjes, de lichtste motorisering is de 1.0 met 120 pk en 190 Nm bij 1750 tpm. De 1.3 is er in twee smaken; 150 of 180 pk, met in beide gevallen 270 Nm koppel bij 1850 tpm. Fiat kiest ervoor de motoren te laten debuteren in de gefacelifte Jeep Renegade, die vanaf september bij de dealer staat. Bij de Jeep is de driepitter standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, terwijl de 1.3 juist altijd is voorzien van een automatische zesbak met dubbele koppeling. Of dit ook het geval zal zijn als Fiat de motor in meer modellen beschikbaar maakt is niet duidelijk.

Een rijtest met de Jeep Renegade met de nieuwe benzinemotoren lees je binnenkort in Autovisie.