Twee keer 50th Anniversary Editions van Nissan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fnew-york-international-auto-show-2019-21019.jpg)
Dubbel feest bij Nissan, want zowel de Z als de GT-R ziet abraham. Reden voor de Japanse autobouwer om van beide sportwagens een speciale editie te introduceren. Het duo schittert momenteel op de New York International Auto Show.
Of de heren van Nissan hebben eerst de champagneflessen ontkurkt en zijn tijdens hun kater gaan nadenken over een passende naam voor de jubilarissen of de marketeers hadden sowieso geen inspiratie om een leuke aanduiding te verzinnen. De twee gelimiteerde jubileummodellen krijgen eenvoudig weg het toevoegsel ‘50th Anniversary’. Welnu, treffender kun je de boodschap niet overbrengen.
SCCA NATIONAL CHAMPIONSHIP
De 50th Anniversary Edition van de Fairlady, die buiten Japan momenteel als 370Z kennen, is in Amerika in een speciale aankleding gepresenteerd. De Yanks kiezen voor een exterieuraankleding die tekenend was voor het succes van het Z-model in het land. Volgens de lokale importeur werd de Z in de Verenigde Staten populair vanwege de raceversie van Brock Racing Enterprises. Deze zogeheten #46 BRE verscheen in 1970, een jaar na de lancering van de coupé, op de Amerikaanse circuits en wist meerdere malen het SCCA National Championship te winnen. Vanwege dat bijzondere feit is de 50th Anniversary Edition in de kleurstelling van de racewagen verkrijgbaar. De basiskleur is wit, waarop rode delen zijn aangebracht. De andere optie is een zilverkleur met zwarte detaillering. De contrasterende kleur zit op de achterklep, de motorkap, buitenspiegelbehuizing en A-stijlen. Daarnaast loopt er een kleine streep tussen de achterlichtunits. Als kers op de appelmoes plakt Nissan op het voorscherm en de achterzijde de unieke 50th Anniversary Edition-badge.
PLAQUETTE
Ook binnenin tref je een plaquette aan. Specifiek voor de jubilaris is een met alcantara bekleed stuurwiel met centraal bovenaan een rode ‘centreerstreep’. In de snelheidsmeter heeft Nissan eveneens het logo aangebracht. Verder is de aankleding gelijk aan die van de 370Z Sport, wat in de Verenigde Staten het tweede uitrustingsniveau is.
3.7 V6
De 3,7 liter V6-motor in het vooronder wordt onaangetast van de reguliere 370Z overgenomen. De koper heeft keuze uit een handgeschakelde zesbak of een automaat met zeven versnellingen.
GT-R 50th Anniversary Edition
Voor de GT-R 50th Anniversary Edition geen verwijzing naar een succesvolle Amerikaanse racewagen uit de begintijd, maar een link naar de recentere en nog altijd populaire raceversie van het Japans GP-kampioenschap, de R34. Voor de gelegenheid had Nissan de uitvoering ook op de stand van de New York International Auto Show 2019 gezet.
BAYSIDE BLUE
Om een diepere band met de R34, die overigens net als zijn voorgangers nooit officieel buiten Japan is verkocht, te scheppen, heeft Nissan ervoor gekozen om de jubilaris in de tint Bayside Blue te tonen. Het is een voor de R34 karakteristieke kleur die niet eerder af-fabriek op de GT-R is geleverd. Over de blauwe lak lopen witte strepen. Op de wielen komen blauwe details voor. De andere kleuren voor de GT-R 50th Anniversary Edition zijn wit met rode striping en zilver met witte striping. Het interieur oogt niet zo kleurrijk als de buitenzijde, want grijs voert de boventoon. Specifiek voor de 50th Anniversary Edition zijn het stuurwiel, de pookknop en de stoelbekleding.
TRACK EDITION
Op motorisch vlak laat Nissan alles bij het oude. Ten minste, als je de GT-R 50th Anniversary Edition bekijkt. De Track Edition uit het reguliere programma krijgt met onmiddellijke ingang de krachtbron uit de Nismo. Dat betekent geen 570 pk op de vier aangedreven wielen, maar 600 pk. Er is één maar. De modificatie geldt alleen voor de Amerikaanse markt.
LEVERING
Of en wanneer de beide 50th Anniversary Edition deze kant op komen, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had