Twee nieuwe elektro-MG’s erbij, inclusief elektrische stationwagon
Na de voorzichtige en ietwat teleurstellende start met de ZS EV heeft MG het stroompedaal gevonden. In zeer korte tijd brengt het ooit Engelse merk nog twee elektrische modellen uit. MG spreekt van de volgende generatie elektrische auto’s.
In het eerste verkoopjaar vertrok MG absoluut voortvarend uit de startblokken, maar dat de verkoopdoelstellingen van het merk zélf niet werden gehaald, heeft het vertrouwen van de autobouwer op de Nederlandse markt niet geschaad. In december 2019 wist het merk direct subiet het vertrouwen van enkele honderden klanten te winnen. Nu, een dik jaar later, omvat het leveringsprogramma al een tweede model, de EHS met plug-in hybride-aandrijflijn. Dat het daar niet bij blijft, wordt nu duidelijk. Dit jaar komen er twee types bij. Geen vaste beloftes, want de modellen staan reeds ingepland voor de productielijn. Het eerste type zet in juni wiel op Europees grondgebied, de tweede in oktober.
Verdubbeling van aantal modellen voor MG
Daarbij gaat het om twee elektrisch aangedreven types. Het eerste nieuwe type luistert naar de naam Marvel R Electric. Met het model verbreedt MG het aanbod van SUV’s. Het andere type is de MG5, waarmee het voor het eerst een elektrische stationwagon introduceert. Het is niet alleen de eerste stationwagon voor MG, ook in de markt.
Marvel en MG5, dat zijn twee totaal verschillende namen. MG maakt het er niet makkelijk op het programma te doorgronden met dergelijke namen, wetende dat er in de naamgeving van de huidige types ZS en EHS al geen lijn in zit.
Nieuwe designstijl
Volgens MG zijn de Marvel R Electric en MG5 Electric, zoals de autobouwer de types volledig noemt, van een nieuwe generatie elektrische modellen. Ze zijn naar verluidt ontwikkeld met de kritische Europese automobilisten in het hoofd. Matt Lei, ceo MG Motor Europe, verklaart: “Denk aan een aansprekende actieradius, snelle laadtijden, geavanceerde veiligheid en scherpe prijzen. Bovendien zijn ze bijzonder modern en aantrekkelijk vormgegeven.”
De topman spreekt van de Evolution-designtaal en zet de Marvel R Electric weg als ‘Tech Style’-voertuig. De auto wordt als ‘lifestyle-SUV’ in het C-segment gepositioneerd. Hij meet 4,67 meter in de lengte, 1,92 meter in de breedte en 1,62 meter in de hoogte. Met deze maatvoering is de MG Marvel R 36 cm langer dan de ZS en 12 cm breder, terwijl-ie net zo hoog is als dat eerste elektromodel.
Trekgewicht MG Marvel R Electric
Binnen de genoemde maatvoering biedt de Marvel R plaats aan vijf personen, die 357 liter aan bagage mee kunnen nemen. Wanneer de achterwielaangedreven versie, waar we zo meer over uitleggen, is gekozen, kunnen de inzittenden ook nog eens 150 liter in het vooronder kwijt. Wie meer spullen mee moet nemen, kan of de achterbank neerklappen en de laadruimte tot 1396 liter vergroten, óf aan de optionele trekhaak een aanhangwagen van met een totaalgewicht van maximaal 750 kg hangen.
AWD en AWD, achter en all
Voor de aandrijving is er keuze uit twee elektrische aandrijflijnen. De fabrikant biedt een achter- en een vierwielaandrijver aan. In laatstgenoemde geval monteert MG twee elektromotoren op de achteras en één voorin. Bij de achterwielaandrijver vervalt de krachtbron voorin. De AWD-versie kent een systeemvermogen van 212 kW. Het koppel bedraagt 665 Nm. Daarmee accelereert de SUV in slechts 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/h. De opgegeven topsnelheid bedraagt 200 km/h. De auto zou in staat zijn om meer dan 400 kilometer op een volle acculading af te leggen. Hoe groot de batterij is, vertelt de autobouwer nog niet. AC-laden kan tot 11 kW, over de snellaadcapaciteit spreekt het bedrijf niet. Het bedrijf geeft in de aanloop naar de marktintroductie meer details vrij.
V2L-systeem
De MG Marvel R Electric beschikt over een V2L-systeem (Vehicle-to-Load) waarmee de lithium-ion batterij energie levert voor bijvoorbeeld een luchtpomp, elektrische scooter, laptop of zelfs een andere elektrische auto, aldus MG.
MG5 Electric
Met de nieuwe MG5 Electric biedt MG een alternatief voor de SUV’s, want de MG5 duikt in het nog onbekende segment van de elektrische stationwagons. Hij is met 4,54 meter 3 cm korter dan de EHS en met 1,81 meter 6 cm smaller. De daklijn ligt in vergelijking met de EHS 15 cm lager, op 1,51 meter om precies te zijn. Net als de andere types is het een vijfzitter, maar biedt hij meer laadvolume. De laadruimte van de MG5 bedraagt 578 liter, die door de achterbank op te offeren tot maximaal 1456 liter is te vergroten.
Actieradius MG5 Electric
De MG5 beschikt over een 135 kW sterke elektromotor, die zijn energie uit een lithium-ion batterij haalt. Volgens MG moet de stationwagon meer dan 400 kilometer op een volle acculading halen. De sprint 0-100 km/h doet hij in 8,3 seconden.
MG brengt de Marvel R als eerste uit. De SUV verschijnt in juni in Nederland. De MG5 volgt in oktober. Prijzen van de nieuwe modellen volgen in een later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace