Tweede Bussink GT R Speedlegend laat zich zien
Volledig ingepakt vertrok vorige week per vliegtuig de tweede Bussink GT R Speedlegend naar zijn gefortuneerde koper. Met eindbestemming Amerika werd de in de speciale kleur Solar Beam Yellow gespoten GT R Speedlegend tijdens de prestigieuze Monterey Car Week aan de klant overhandigd.
Een beter toneel voor de aflevering van de exotische GT R Speedlegend is er niet. Daar, in de omgeving van en op de golfbanen van Monterey staan enkele dagen per jaar het crème de la crème uit de rijke autohistorie. Auto’s met een geschiedenis en verhaal komen er tezamen voor het prestigieuze Concours d’ Élégance en exclusieve autobouwers presenteren er nieuwe modellen, zowel voor het publiek als tijdens geheime sessies met potentiële kopers. Auto’s waarvan er slechts enkele het levenslicht zagen, zijn tijdens de Monterey Car Week te bewonderen.
Zeldzamer dan menig Ferrari, Lamborghini en Bugatti
De Bussink GT R Speedlegend valt in de categorie van exclusieve, gelimiteerde exemplaren. Slechts vijf worden er vervaardigd, waarvan één voor een Amerikaanse liefhebber. Dat gegeven maakt de Speedlegend op voorhand een bijzondere verschijning tijdens het wereldberoemde auto-evenement. Of de Speedlegend over, zeg, een jaar of vijftig daar wederom het podium betreedt tijdens een Concours d Élégance, is nog maar de vraag. Feit is, dat de auto zeldzamer is dan menig Ferrari, Lamborghini en Bugatti.
Pebble Beach 2021
De allereerste Lamborghini Countach LPI800-4 is voor Nederland!
Bugatti Bolide kost vier miljoen euro en is ongeschikt voor straat
Aston Martin Valkyrie verliest zijn dak, maar niet zijn huilende V12
Frontsplitter Pro
De voor een Amerikaan vervaardigde Bussink GT R Speedlegend wijkt af van de andere exemplaren. Dat begint uiteraard al bij het gegeven dat de auto voor de Amerikaanse markt is. Om aan die lokale homologatie-eisen te voldoen heeft de GT R Speedlegend enkele exterieure afwijkingen, die reeds op de basisauto waren doorgevoerd. Zo heeft de GT R Speedlegend net als de GT R Roadster de bekende sidemarkers. Ook kent de achterbumper een kleinere uitsparing voor de kentekenplaat en zijn achterop twee bumperrozetten aanwezig. De koper van de GT R Roadster heeft echter zijn exemplaar laten voorzien van de frontsplitter van de GT R Pro, de tot 750 stuks gelimiteerde coupé. De extra lange frontsplitter zit normaliter niet op de GT R Roadster.
Partner HWA
Bussink maakt zich nu op voor de levering van de andere drie exemplaren. Twee blijven er in Duitsland, één gaat er naar het Midden-Oosten. De allereerste auto werd vorige maand al afgeleverd. Hij werd in Nederland afgeleverd. Oorspronkelijk wilde Bussink van de GT R Speedlegend vijftig stuks vervaardigen, maar wegens capaciteitsproblemen bij Mercedes’ motorsportlabel AMG werden door partner HWA uit Affalterbach uiteindelijk vijf stuks gemaakt.
Video Bussink GT R Speedlegend
Hoe bijzonder de eerste auto van Bussink is, legt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je uit in een exclusieve aflevering van Sjoerds Weetjes. De video tref je hier.