Tweede Kamer neemt afgezwakte PvdA-motie aan
Het begon als een omstreden motie van de PvdA, waarin werd gezegd dat er in 2025 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mochten worden. De motie werd aangenomen, maar wel na een cruciale revisie.
Streven
In ‘De Energievisie’ van de PvdA voor 2025 staat letterlijk ‘auto’s met uitlaten zijn de nieuwe sigaret’. De partij heeft geen goed woord over voor auto’s met een verbandingsmotor en wil dat er over negen jaar nog louter elektrische auto’s nieuw worden verkocht. Minister Kamp (Economische Zaken) vond het plan al snel ’niet passen binnen de realiteit’. Toch werd de motie aangenomen, maar de harde eis werd veranderd naar een ‘streven’ om in 2025 alleen nog elektrische auto’s te verkopen.
Vier punten
De motie van PvdA’er Jan Vos werd bijgestaan door D66, de Partij van de Dieren, de ChristenUnie, GroenLinks en Kamerlid Klein. Enorm veelzeggend was hij niet, want hij bestond uit de volgende punten: 1. dat het mogelijk is om met auto’s te rijden die geen vervuilende stoffen uitstoten; 2. dat dit type auto’s in prijs snel goedkoper zal worden en dat de actieradius steeds groter zal worden en dat dit proces sneller verloopt wanneer emissieloos vervoer de standaard wordt; 3. dat ook andere landen (Noorwegen, VS) beleid ontwikkelen voor emissieloos vervoer; 4. spreekt uit dat Nederland moet streven naar het louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025.
Sisser
Zo loopt het (voor nu) met een sisser af, want laten we er eens hardop over nadenken. Enkel nieuwe elektrische auto’s. Dan zouden er vanaf 2025 zo’n 450.000 elektrische auto’s verkocht moeten worden. Puur voor je beeld: in 2015 werden er nog 2.543 elektrische auto’s verkocht. In tien jaar tijd zou er dus een stijging van meer dan zeventienduizend procent moeten plaatsvinden. Eenzelfde stijging zou er moeten zijn in het aantal laadpalen. Op dit moment rijden er zo’n 9.800 elektrische auto’s in Nederland en zo’n 79.000 plug-in hybrides. Die twee delen 7.627 publieke laadpalen. Daarvan kwamen er ruim 2.200 bij in 2015. Het is onrealistisch om dat aantal met 17.000 procent te vermenigvuldigen, maar dat er een enorm aantal laadpalen nodig is, mag duidelijk zijn. Laat staan de hoeveelheid stroom die opgewekt zou moeten worden om al dat elektrische vervoer rijdend te houden.