Tweede lichting Jaguar XE SV Project 8 is softer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fjproject8touringpackrelease05061902-e1559762244530.jpg)
Mocht je de Jaguar XE SV Project 8 hebben laten schieten omdat de sportsedan te hardcore was, dan kun je nu in de herkansing. Jaguar brengt opnieuw een gelimiteerde serie van de Project 8, maar de vierdeurs vierzitter is dit maal wat softer.

Jawel, Jaguars Special Vehicle Operations (SVO) pakte eerder een ‘burgelijke’ zakensedan en kneep die helemaal uit tot een heuse sportsedan. De Engelsen hingen er zelfs een V8-motor in, terwijl de XE niet met een achtpitter verkrijgbaar is. Een rolbeugel behoorde tot de mogelijkheden, waarbij je de achterbank inleverde zodat een tweezitter ontstaat. Maar hoewel dat speciaal aangevinkt diende te worden, komt Jaguar Special Vehicle Operations nu met een zogeheten Touring Pack.
Vaste achterspoiler
De enorme bijzettafel als achtervleugel is door de heren techneuten van SVO in de Touring Pack-aankleding achterwege gelaten. Een spoiler is wel degelijk aanwezig, maar in een fors kleiner formaat dan voorheen. De bescheiden spoiler zorgt ervoor dat de sportsedan op meer punten is gewijzigd, aangezien door de andere, vaste vleugel op het kofferdeksel ook de luchtstroom over de auto verandert. De frontsplitter is niet langer verstelbaar, maar vast.
600 pk
Op motorisch vlak wijzigt er niets. Ook in de Project 8 met Touring Pack hangt bij hoge uitzondering -want niet opgenomen in het reguliere programma van de XE- een V8-krachtbron. De motor is ook in de Touring 600 pk sterk, wat wordt geput uit een 5,0 liter groot blok met supercharger. Aan topsnelheid win of verlies je niets. De vierdeurs zakenauto in trainingspak haalt 300 km/h en rondt de sprint 0-100 km/h in 3,7 tellen af.

15 stuks
Met een oplage van 15 stuks is de XE SV Project 8 Touring-package een stuk exclusiever dan de wilde uitmonstering die eerder is uitgeleverd. De eerste Project 8 kwam er in een oplage van 300 stuks. De prijskaartjes van de twee zijn gelijk, al dient er voor de Nederlandse markt een BPM-correctie te worden doorgevoerd. Reken op zo’n 2,5 ton als rijklaarprijs. Anders dan de eerste Project 8 levert Jaguar de Touring Pack niet als tweezitter. De vierzits sedan is er in de tinten Valencia Orange, Velocity Blue, Corris Grey Satin en British Racing Green.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had