Uber stopt met testen autonome auto’s na dodelijk ongeluk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2FUBER_SELF_DRIVING_CARS.JPEG-E9030_170775717-e1481813004745.jpg)
Uber stopt voorlopig met het testen van autonome taxi’s. Dit nadat een van zijn zelfrijdende auto’s – een Volvo XC90 – in de Amerikaanse stad Tempe een 49-jarige vrouw doodreed.
De dame stak een weg over (enkele meters naast een zebrapad) toen ze werd aangereden door een autonome Uber-auto. Ze overleed later in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Op het moment van de aanrijding reed het testvoertuig zelf, al zat er wel iemand achter het stuur. Uber heeft na het dodelijke ongeluk (het eerste met een zelfrijdende auto) aangekondigd tijdelijk te stoppen met de praktijktesten van zijn autonome auto’s.
Niet geremd
Na het bekijken van de camerabeelden die zijn opgenomen door het zelfrijdende voertuig, is de politie in Tempe, Arizona tot de voorlopige conclusie gekomen dat de aanrijding naar alle waarschijnlijkheid niet te voorkomen was geweest, ook niet als een mens had gereden. Het ongeluk gebeurde ‘s avonds. De aangereden vrouw liep met een fiets aan de hand en stak in het donker plotseling de straat over, aldus de politie. De Uber reed op dat moment 38 mph (61 km/h) en heeft niet geremd, zo zou uit diagnostische informatie blijken.
Volvo XC90’s
Uber test al langer met autonome voertuigen en dat is niet altijd goed gegaan. In december 2016 reed een zelfrijdende XC90 van het bedrijf in San Francisco door rood en in maart vorig jaar raakte een autonome XC90 betrokken bij een aanrijding in eveneens Tempe, Arizona. Volgens de politie lag de fout bij de bestuurder van de andere auto. Eind november maakte Uber bekend dat het bedrijf tussen 2019 en 2021 24.000 semi-autonome Volvo XC90’s gaat kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had