Uber ontwikkelt samen met Arrival elektrische auto
Taxi-app Uber gaat in samenwerking met het Britse Arrival, maker van elektrische auto’s en busjes, een eigen auto produceren, laat Arrival weten. Logischerwijs zal het bedrijf deze auto’s, die de naam Arrival Car zullen dragen, inzetten om haar taxidiensten aan te bieden.
Met de Arrival Car richten Uber en Arrival zich op het elektrisch maken van taxiritten. Voor nu geeft Uber nog weinig prijs van de elektrische auto. Zo zijn er nog geen specificaties van het model vrijgegeven en mist er ook nog een prijskaartje. Wel laat het weten zich te willen richten op ‘comfort, veiligheid en gebruiksgemak’. Daarnaast zal Uber bij het ontwerpen van de Arrival Car om feedback vragen van Uber-chauffeurs. De Arrival Car zal dit jaar nog worden gepresenteerd. Uber en Arrival zijn van plan de auto in het derde kwartaal van 2023 van de band te laten rollen.
Het belangrijkste doel van de taxi-app onderneming is om vanaf 2025 volledig elektrisch te zijn in Londen. Vanaf 2030 wil het bedrijf dat doel ook in Noord-Amerika en Europa bereiken. Volgens de twee bedrijven rijdt een gemiddelde Uber-auto zo’n 45.000 kilometer tot 50.000 kilometer per jaar. Dat is, zo stellen zij, vier keer zo veel als een gewone auto. De uitstoot van al die taxiritten zou met de Arrival Car dus flink moeten afnemen.
Als onderdeel daarvan introduceerde Uber al ‘Uber Green’. Daarmee maakt het bedrijf het mogelijk om taxiritten met een elektrische auto te maken. In Nederland is dat al mogelijk in Amsterdam en Rotterdam.
Uber en Volvo
De Arrival Car is niet het eerste project van Uber in samenwerking met een autofabrikant. Het bedrijf werkte eerder al samen met Volvo aan een volledig autonome auto. Dat project kende de nodige controverse na een dodelijk ongeluk tijdens een van de testritten. Ondanks dat ongeluk gingen Volvo en Uber verder met de tests met de XC90, voorzien van allerlei technische snufjes op de auto.
De twee bedrijven claimden destijds dat de Volvo volledig autonoom kon rijden, iets wat betwist werd door meerdere fabrikanten die ook aan die technologie werken. Desondanks benadrukten Uber en Volvo dat de auto wel een bestuurder nodig heeft om door drukke gebieden te rijden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Megadeal: BYD levert extreem veel auto’s aan Uber-chauffeurs
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?