Uitbreiding gamma Ami noodzaakt Citroën tot productieverhoging
Afgelopen mei kondigde Citroën familie-uitbreiding voor de Ami aan, ondanks dat de brommobiel zelf nog niet op alle markten leverbaar is. De tweede versie betreft een bedrijfswagenuitvoering. Het aantal stoelen is gehalveerd, zodat de kleine stadsrakker over een grotere laadruimte beschikt. De My Ami Cargo gedoopte versie is zo interessant voor bedrijven, die veelvuldig in de stadscentra vertoeven.
Het laadvolume van de Ami nam toe tot 400 liter. Het volume is opgedeeld. Al die liters zijn gescheiden van de bestuurder door een scheidingswand tussen de bestuurdersplaats -de enige overgebleven zitplaats- en de laadruimte te monteren. Eveneens anders in vergelijking met de personenautoversie is het modulaire plateau. Daarmee kan de hoogte van de laadvloer worden aangepast, zodat er een vlakke of hoge laadbodem gecreëerd kan worden. De plank kan een gewicht van 40 kg aan. Het kan gebruikt worden als tafel of als bagageplank. De laadlengte bedraagt in de hoogste stand liefst 1,20 meter. Let wel, de auto zelf is slechts 2,41 meter lang. De ruimte onder het plateau bedraagt maximaal 260 kg. In totaliteit kan de gebruiker van de Ami Cargo 140 kg aan spullen meenemen.
Accupakket in vloer
De Ami Cargo beschikt net als de personenautouitvoering over een elektrische aandrijflijn. Met de ‘auto’ kan de bestuurder 75 km afleggen. Voor zijn elektrische kilometers heeft de brommobiel een 5,5 kWh grote batterij aan boord. Dat in de bodemplaat ondergebrachte accupakket laat zich in 3 uurtjes via een 230V-aansluiting laden. De motor levert 6 kW en brengt de Ami en Ami Cargo tot een maximum snelheid van 45 km/h.
Tweezitter
De Ami werd als tweezits personenautoversie in februari 2020 gepresenteerd. De levering startte vervolgens enkele maanden later in Frankrijk. Het merk biedt de 1,39 meter brede en 1,52 meter hoge vierwieler alleen online aan.
Exclusief: eerste test met elektrisch stadsautootje Citroën Ami
Elektrisch aangedreven Citroën Ami gaat in productie – Video
Marokkaanse productie
Citroën bouwt de Ami in zijn Marokkaanse fabriek, gelegen in Kenitra. Hoeveel exemplaren reeds van de Ami zijn vervaardigd, geeft de autobouwer niet aan. Het merk verzuimt eveneens te melden hoeveel stuks het van de brommobiel per jaar gaat bouwen. De fabrikant liet eerder weten een marktpotentieel van 20.000 eenheden op jaarbasis te zien.
Kia en Hyundai volgen
Citroën is niet het enige merk dat een brommobiel als instapversie voor zijn modellengamma ziet. Renault leverde voor Citroën al de Twizy in een 45 km/h-uitvoering en Kia en Hyundai ontwikkelen momenteel hun eigen twee- en vierdeurs types.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8