De McLaren Senna en deze nieuwe Speedtail hebben qua uiterlijk één ding gemeen: ze zijn allebei niet op een conventionele manier mooi. Waar de Senna een en al hoekige functionaliteit is, daar heeft de Speedtail een extreme, door de windtunnel opgelegde waterdruppelvorm.

McLaren SpeedtailMcLaren Speedtail


Hij doet op het eerste gezicht denken aan de McLaren F1 Longtail, maar ook aan de Koenigsegg Regera en zelfs een beetje aan de Jaguar XJ220. Dit zijn uitgelekte foto's, dus op alle details moeten we nog even wachten, maar het is alvast duidelijk dat de Speedtail - zoals zijn naam doet vermoeden - vooral op extreem hoge snelheden is ingesteld (hij heeft een top van bijna 400 km/h). Zijn carrosserie is aalglad, met een extreme lange en scherpe achterzijde, en hij heeft voorwielen die voor het grootste deel zijn afgedekt.

Plaats voor drie

En ja, zoals reeds bekend was, passen er drie mensen in de Speedtail. De bestuurder zit in het midden, net als in de legendarische McLaren F1, met daar schuin achter plaats voor twee passagiers. Het dashboard bestaat uit drie digitale schermen en veel van de bedieningsknoppen (onder meer voor de versnellingsbak) zijn op het plafond geplaatst. Buitenspiegels heeft de Speedtail niet. Net als de Mercedes-AMG One is hij uitgerust met camera's die hun beelden op twee schermen onderaan de a-stijlen vertonen.

Ruim 1000 pk

Net als de McLaren 720S en Senna ligt er een 4,0 liter twinturbo V8 in de Speedtail. Die krachtbron wordt echter geholpen door hybridetechniek, waardoor het vermogen op meer dan 1000 pk uitkomt. Van de McLaren F1 zijn ooit slechts 106 exemplaren gebouwd, dus dat is ook de oplage waarin de zo'n 2 miljoen euro kostende Speedtail wordt geproduceerd. De hyper-GT komt in het McLaren-gamma boven de Senna te staan, die meer op trackdaygebruik is gericht.

Join de Autovisie community op YouTube

En praat mee met meer dan 55.000 abonnees!

Join!