Uniek: Porsche 356 RSR hotrod met 400 pk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-356-rsr-7.jpg)
Een Porsche 356B ombouwen tot hotrod doe je niet zomaar. Toch durfde Emory Motorsports het aan en bouwde deze machtig mooie Porsche 356 RSR met 400 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-356-rsr-26.jpg)
Klein, schattig en sportief. Dat is wellicht hoe je een Porsche 356 zou omschrijven. Het was de eerste productiewagen van Porsche die veel onderdelen van Volkswagen leende. Hij werd getekend door de zoon van Ferdinand Porsche, Ferry Porsche en rolde voor het eerst van de band in 1948. En na al die tijd spreken de looks van de klassieker mensen nog steeds aan. Mensen zoals Rom Emory. Alleen vond hij het een goed idee om het ‘schattige’ van de auto te halen en het ‘sportieve’ iets op te schroeven. Hij bouwde daarom deze Porsche 356 RSR.
Barnfind
Deze unieke creatie begon ooit als barnfind 356B. De onderkant was eruit geroest en eigenlijk was alleen het interieur nog in goede staat. De heren van Emory Motorsport vonden dit daarom een perfecte kandidaat voor de RSR aangezien er een complete motorwissel gepland was. De RSR heeft namelijk niet de standaard boxer uit de 356B, maar een 964-gen 911-blok waarvan twee cilinders afgezaagd zijn. Daarmee werd een 2,4 liter boxermotor gemaakt (was 3,6 liter) die daarna ook nog eens twee Garrett-turbo’s erop geschroefd kreeg. Resultaat: een blok dat 400 pk produceert. Zet dat tegenover het totale gewicht van 884 kilogram en je hebt het recept voor een uiterst potent en sportief karretje.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fporsche-356-rsr-11.jpg)
Alle panelen van de auto zijn vervangen voor met de hand gevormde aluminium exemplaren. En om de aerodynamica van de auto een handje te helpen, werden er in de zijkant en voorkant wat gaten gezaagd. Dit om de luchtdruk in de wielkasten te verminderen en de lucht makkelijker over de auto te laten stromen. Aan de achterkant mist ook een paneel, maar dat is expres gedaan zodat de turbo’s goed zichtbaar zijn.
Legaal
De Porsche 356 RSR is volledig legaal voor gebruik op de weg, ook al lijkt dit er niet op. Zeker niet als je naar het spartaanse interieur met racestoelen, een rolkooi, een zespuntsgordel en een racestuur kijkt. De schakelpook die op die van de Porsche 917 lijkt, geeft aan dat Emory op alle details heeft gelet. Kortom, een prachtige en unieke creatie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had