Utrecht naar Berlijn op één batterij: in de Hyundai Ioniq 6 kan het
Oké, we overdrijven een heel klein beetje. Van het centrum van Utrecht naar het centrum van Berlijn is 635 kilometer. En dat haal je in de nieuwe Hyundai Ioniq 6 nét niet. Hij komt 614 kilometer ver op één batterijlading, dus dan zoek je gewoon een hotel in het westen van Berlijn. Probleem opgelost.
We wachten met smart op de Hyundai Ioniq 6. Waarom? Omdat de Ioniq 5 een uitstekende en onderscheidende elektrische auto is, die uitzonderlijk snel kan laden. En de Ioniq 6 is al net zo opvallend gestileerd als zijn oudere broer. Hij heeft niet de futuristische jaren zeventig-uitstraling van de 5, maar komt voorrijden met een baby-Porsche Taycan-look.
Hyundai Ioniq 6 met standaardbatterij en Long Range-accu
De Ioniq 6 is vanaf november dit jaar te bestellen. Er zijn drie versies: één met de standaard 53 kWh-batterij (actieradius: 429 kilometer) en twee met de 77,4 kWh Long Range-batterij.
De vierwielaandrijver, met 325 pk en 605 Nm, komt maximaal 583 kilometer ver. Als je kiest voor de 2WD-versie, dan zou je 614 kilometer moeten kunnen halen.
Meest efficiënte EV, mede door zijn uitzonderlijke stroomlijn
Volgens Hyundai is de Ioniq 6 een van de meest efficiënte elektrische auto’s op de markt, met een gemiddeld WLTP-verbruik van 14 kWh/100 km voor de variant met de standaardbatterij.
Hoe het kan dat de 4,86 meter lange Koreaan zo efficiënt is? Deels komt dat door zijn uitzonderlijke stroomlijn. De Hyundai Ioniq 6 heeft een lagere Cw-waarde dan de Mercedes EQE (0,21 tegenover 0,22).
Hyundai Ioniq 5 een van de snelst ladende elektrische auto’s
Door zijn 800 Volt-boordsysteem kan de aerodynamische stekkersedan supersnel laden. Als je hem aan een 350 kW-lader hangt, zit de batterij al na 18 minuten weer voor 80 procent vol (als je met 10 procent begint).
De Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 zijn twee van de snelst ladende EV’s op de markt, met respectievelijk 240 en 220 kW. De Audi E-Tron GT en Porsche Taycan werken ook met een spanning van 800 Volt en komen tot 270 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is
-
Deze zorgeloze, Koreaanse occasion kost slechts 5.000 euro
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Onderzoek wijst uit: deze betaalbare auto vind jij het aantrekkelijkst
-
Hyundai Inster: goedkope EV met binnenin heel veel ruimte
-
Hyundai komt ineens met een goedkope elektrische auto
-
Door betaalbare luxesedan van Hyundai wil je nu emigreren