V8-kracht voor Bentley Flying Spur
Dat Bentley de V8-motor uit de Continental GT en GTC, die gelijk is aan die in de Porsche Panamera en Audi RS6, ook in het vooronder van de Flying Spur gaat lepelen, is geen verrassing. Het was alleen de vraag wanneer. Welnu, het moment is daar Bentley kondigt de Flying Spur V8 aan.
De sportsedan in dynamisch maatpak is er sinds zijn onthulling een dik jaar geleden alleen met een 6.0 W12-motor. Hoewel de clientèle in dit hogere segment altijd alles en dat in de allerbeste vorm willen hebben, wordt er tegenwoordig voor de aandrijflijn vaak een uitzondering gemaakt. Vandaar dat de V8-motor ook voor de sportlimousine beschikbaar komt. De vier cilinders minder betekent een lager verbruikscijfer en dat resulteert in tal van landen in een voordeliger belastingtarief. In Nederland alleen al gaat het om tienduizenden euro’s.
Porsche-motor
Er was ooit al een V8-motor voor de Flying Spur beschikbaar, maar dat was in de tweede generatie. Het blok dat Bentley nu voor de derde generatie Flying Spur, die net als het vorige type geen ‘Continental’ in de naam draagt, is een andere krachtbron. De motor heeft onveranderd een slagvolume van 4,0 liter. Verantwoordelijk voor de krachtbron is Porsche, dat de achtpitter ook voor andere merken binnen de VAG-groep beschikbaar stelt. In de Flying Spur komt de dubbel geblazen motor tot een vermogen van 550 pk. Het koppel bedraagt 770 Nm en wordt al bij minder dan 2000 tpm afgegeven.
Ook als viercilinder
Onder normale omstandigheden, als er minder dan 235 Nm wordt gevraagd en de motor minder dan 3000 tpm draait, schakelt de V8-motor razendsnel vier van de acht cilinders uit. Door tijdelijk als viercilinder te fungeren wordt brandstofverbruik bespaard. De prestaties van de Flying Spur V8 liggen uiteraard op een ander niveau dan die van de W12-versie. De nieuweling doet de sprint 0-100 km/h in 4,1 tellen en haalt 318 km/h, waar de 6.0 W12 de acceleratie voltrekt in 3,7 seconden en 333 km/h haalt. De rijdynamiek wijkt ook af. De aanwezigheid van een V8- of W12-motor zorgt voor een gewichtsverschil van 100 kg op de vooras en dat merk je in heel de auto terug. De afstellingen van het Adaptive Air Suspension, Torque Vectoring by Brake, Drive Dynamics Control en Electric Steering zijn specifiek getuned per motorvariant.
Vier- en vijfzitter
Net als het huidige model komt de V8-uitvoering er in twee stoelconfiguraties. Bentley levert de limousine met een driezits achterbank, maar optioneel monteert de fabrikant achterin twee losse fauteuils die door een middenconsole van elkaar gescheiden worden. De autobouwer kan nog geen verkoopverdeling voor de twee uitvoering opgeven, maar signaleert dat in de laatste tien jaar het gebruik van de Flying Spur van een hoofdzakelijk chauffeur-driven auto is verschoven naar een rijdersauto. Onderzoek op wereldwijde schaal toont aan dat 40% van de Flying Spur-eigenaren gemiddeld een keer per week van de achterbank gebruikt wordt gemaakt.
Levering Flying Spur V8
Bentley heeft de productie van de Flying Spur V8 al opgestart. De eerste klanten ontvangen al eind 2020 de sleutels van hun sportlimousine. Tenminste, als je in Europa woont. De klanten (video) elders in de wereld kunnen hun exemplaar pas begin 2021 verwachten.