Vakbond vreest ‘voor het einde van het merk Opel’
De vakbond Christliche Gewerkschaft Metall vreest het einde van Opel, nu Stellantis grote veranderingen bij het Duitse merk wil doorvoeren. De organisatie ervaart de stappen als het uithollen van Opel. Dat schrijft de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Volgens de woordvoerders van de vakbonden zijn de ontwikkelingen zoals Stellantis die wil doorvoeren in het nadeel van Opel. Zo wordt in Eisenach de productie van de Grandland tot ten minste het einde van het jaar opgeschort ten gunste van de vestiging in het Franse Sochaux. Daarnaast wil het moederbedrijf twee fabrieken van Opel GmbH afsplitsen, waardoor het concern naar eigen zeggen eenvoudiger de productie van meerdere merken kan concentreren. De fabrieken in Rüsselsheim en Eisenach worden zodoende juridisch onafhankelijk van Opel. Vertegenwoordigers van IG Metall in de ondernemingsraad van Rüsselsheim wijzen volgens FAZ dit verzoek af en geven aan dat er in de huidige situatie al Opels (Astra) en DS-en (4) van dezelfde band (Rüsselsheim) rollen.
Waarom Opels familiegezicht voor de Astra werd aangepast – Sjoerds Weetjes 254
Marokko
Bovendien heeft Stellantis de ontwikkelingsafdeling medegedeeld dat een deel verhuist naar Marokko. Het concern biedt het personeel de mogelijkheid om mee te gaan, anders elders te solliciteren. Voor de Marokkaanse activiteiten heeft het concern liefst 3000 vacatures, meldt FAZ.
Met rust laten
In de krant zegt Jörg Köhlinger, hoofd van het IG Metall-district waarin de Opel-fabrieken staan: “De Stellantis Group moet zich ervan bewust zijn dat er een enorm conflict dreigt als outsourcingplannen en productverplaatsingen worden uitgevoerd.” Hij vult aan dat met het uitbesteden van ontwikkelingscapaciteit naar landen met beduidend slechtere arbeidsomstandigheden “de kostenbesparingen ten koste van Opel-medewerkers” gaan.
De plannen zouden een verwoestend effect hebben op de motivatie van werknemers. “Het is tijd voor Stellantis om haar verantwoordelijkheid voor het merk Opel waar te maken en eindelijk de rust te laten terugkeren na de massale herstructurering van de afgelopen jaren. En Opel heeft dringend weer een eigen ontwikkelingsbord nodig”, zegt de woordvoerder van Christliche Gewerkschaft Metall. Hij vervolgt: “Enerzijds gebruikt Stellantis de Duitse regelgeving inzake werktijdverkorting om haar Franse fabrieken optimaal te benutten. Aan de andere kant wil Stellantis de Duitse medezeggenschap omzeilen.”
Onderdeel van Stellantis
Opel werd in 2017 door PSA ingelijfd, nadat het sinds de jaren twintig van de vorige eeuw in hand was van het Amerikaanse General Motors. PSA ging eerder dit jaar samen met FCA, waarna Stellantis ontstond. Het autoconcern heeft ook de merken Fiat, Maserati, DS, Jeep, Peugeot, Citroën, Lancia, Alfa Romeo en Abarth onder haar hoede, terwijl in de Verenigde Staten ook Chrysler, Dodge en Ram bestaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?