Van deze Maserati GranTurismo worden wij niet warm (maar de planeet wel)
De nieuwe Maserati GranTurismo is een plaatje van een sportwagen. Maar dat was zijn voorganger – waar hij akelig veel op lijkt – ook. Bij het zien van de eerste foto’s kregen wij dus niet een heel warm gevoel van binnen. Maserati liet eerder deze maand de volledig elektrische GranTurismo Folgore zien en nu pas het model met de Nettuno-V6 aan boord.
Dat is dezelfde motor die in de Maserati MC20 een vermogen van 630 pk en 730 Nm koppel levert. Wat de exacte specificaties van het blok in de GranTurismo zullen zijn, is niet bekend. Een stuk krachtiger is in ieder geval de versie waar de planeet het niet warmer van zal krijgen: de 1200 pk sterke GranTurismo Folgore.
Maserati GranTurismo is al zo vaak geteaserd
Wat voor batterij de elektrische sportcoupé heeft en hoe ver hij op een volle lading komt, meldt Maserati niet. In die zin verbazen we ons een beetje over de lancering van de GranTurismo.
We hebben het model al zó vaak gezien in teasers en foto’s! Maar van een echte officiële onthulling, met alle bijbehorende informatie, is nog nooit sprake geweest.
GranTurismo bleef twaalf jaar lang op de markt
De vorige generatie Maserati GranTurismo kwam in 2007 op de markt en bleef maar liefst twaalf jaar lang in productie, als coupé en als cabriolet. In de prijslijst stonden alleen V8-modellen. De Ferrari/Maserati-motor had eerst een inhoud van 4,2 liter en 405 pk. Later werd-ie vergroot naar 4,7 liter, met als resultaat een vermogen van tussen de 440 en 460 pk.
In een poging de GranTurismo bij de tijd te houden, bleef Maserati zijn sportwagen updaten. Het prachtige uiterlijk van het origineel verwaterde daarbij steeds meer, door de toevoeging van onder meer luchthappers, diffusers en spoilers.
De GranTurismo MC Stradale was in 2011 de eerste uitvoering met een topsnelheid van meer dan 300 km/h.
Je kunt hem zien als de Porsche 911 GT3 onder de Maserati’s. Hij is 110 kilo minder zwaar dan de GranTurismo, met lichtere remmen, geen achterste zitplaatsen in de cabine en meer van dat soort gewichtsbesparende foefjes. Een handgeschakelde GranTurismo is er nooit geweest. Maserati bood alleen een zestraps automaat aan of een gerobotiseerde handbak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderpresterende Stellantis-merken tot 2026 veilig! Maar dan…
-
Waarom Maserati het zo slecht doet? CEO heeft simpele verklaring
-
Koopwijzer: Maserati Levante – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben