Ooit stonden deze voormalige zakenauto’s in hoog aanzien, maar tegenwoordig lijken ze haast vergeten. Dat wil niet zeggen dat je ze niet meer kunt vinden. Sterker nog: je hebt er voor een schijntje een uiterst comfortabele gezinswagen aan!

Alfa Romeo 159 (2005 – 2011)

Alfa Romeo 159Alfa Romeo 159


Rommelige marketing en een wisseling van importeur hebben het succes van de 159 in ons land danig in de weg gezeten. Daardoor is deze Alfa Romeo ondergewaardeerd. Daar komt bij dat de reputatie minder is dan wat deze auto’s in het algemeen verdienen. De 159 mist weliswaar de scherpte van zijn voorganger de 156, maar het blijft een heerlijke, comfortabele auto. Voorwaarde is wel dat je zijn uitgebalanceerde uiterlijk weet te waarderen. Er staan er op gaspedaal.nl nog genoeg te koop voor heel redelijke prijzen. Neem nou de bordeauxrode 2.2-liter JTS ‘Business’ (2006, 112.000 km) bij een autobedrijf in Capelle a/d IJssel voor € 4.799. Een prachtexemplaar!

Oordeel van de Wegenwacht

Het is vooral elektronica die de 159 parten speelt, zoals een los massacontact, waardoor allerhande vreemde storingen optreden. De startmotor draait niet als de hoofdzekering stuk is. De motor stopt ermee als de BDP-sensor dienst weigert. Beide zaken die de Wegenwacht ter plekke voor je oplost, mits er aan de benodigde onderdelen valt te komen.

Rover 75 (1999 – 2005)

Rover 75Rover 75


Het merk Rover kennen we in Europa niet meer. Zonde, want juist de laatste twee eigenaren (Honda en BMW) maakten kwalitatief goede auto’s in karakteristiek Britse stijl. Hou je van hout, chroom, leer en een traditionele vormgeving van binnen en buiten, dan is een 75 iets voor jou. Zo’n Rover rijdt comfortabeler dan menig moderne auto. Omdat het merk niet meer bestaat, liggen de occasionprijzen lager dan eigenlijk redelijk is. Via gaspedaal.nl vinden we gemakkelijk de mooiste 75 die momenteel in ons land te koop staat. Die pronkt in de showroom van een autobedrijf in Zutphen: voor € 4.985 word je de nieuwe eigenaar van deze donkerblauwe 1.8 Sterling (2003, 165.000 km).

Oordeel van de Wegenwacht

Bij versies met een 1.8-liter benzinemotor is de koppakking een zwak punt. Controleer voor aanschaf of die al eens is vervangen. Radiateur, waterpomp en thermostaat willen wel eens kapot gaan. Ook fijn als die al een keer zijn vernieuwd! Even goed belangrijk: zijn beide sleutels aanwezig en werken die nog goed? De afstandsbediening van de centrale vergrendeling gaat namelijk wel eens stuk en dan is de andere sleutel de enige manier om nog aan boord te komen.

Saab 9-5 (1998 – 2010)

Saab 9-5Saab 9-5


Er zijn nog steeds mensen verbolgen over het einde van Saab, maar dat is onherroepelijk gebleken. De voorlaatste 9-5 is een èchte Saab, met alle eigengereide details waar de fabrikant om bekend staat. Van het cockpit-dashboard tot het contactslot tussen de voorstoelen; je vindt het allemaal terug aan boord. Tegelijkertijd is de zakenauto heerlijk comfortabel en behoorlijk ruim, met 500 liter bagageruimte. Zijn turbomotor is soepel, sterk en stil, maar niet uitgesproken zuinig. Hou het daarom maar op een verbruikscijfer van 1 op 10. Bij een autobedrijf in Arnhem koesteren ze een donkergroene 2.3-liter ‘Vector’-uitvoering (2004, 130.000 km), waarvan ze voor € 4.945 alsnog afstand willen doen.

Oordeel van de Wegenwacht

Een kapotte bobine betekent dat alle vier de exemplaren moeten worden vervangen: zo’n reparatie kost minstens € 500. Helaas gebeurt dat bij elke Saab met een benzinemotor wel een keertje. De Wegenwacht kent een trucje als het stuurslot niet te ontgrendelen valt. Een vervuilde gasklep maakt dat de benzinemotor ‘vreemd’ op het gaspedaal reageert. Komt dit vaker voor, dan helpt een schoonmaakbeurt door de Wegenwacht niet meer.

Ons advies

Op papier is de Alfa 159 de beste koop en kwalitatief is die voormalige zakenwagen gewoon goed.