Van welke fabrikant komt de motor?
Weet jij van welke fabrikant de motor in je auto afkomstig is? Dat is namelijk niet per definitie een blok van de fabrikant van jouw wagen. Met het oog op kostenbesparingen wisselen autobouwers hun krachtbronnen onderling uit.
Een Mercedes-motor in een Infiniti, een Renault-motor in een Nissan en een Fiat-krachtbron in een Opel. Het is allemaal mogelijk. Voor de autobouwer scheelt de ontwikkeling van een nieuwe krachtbron miljarden euro’s aan ontwikkelingsgeld. En met het aanpassen van enkele componenten en de software kun je tegenwoordig de krachtbron voor een laag bedrag aanpassen aan het model waarin je hem wilt lepelen.
Bij Ford kun je motoren zonder problemen kopen. Vandaar dat de krachtbronnen van het Amerikaanse merk in veel zelfbouwauto’s hangen en door kleine autofabriekjes worden gebruikt. Toyota is de vaste leverancier van Lotus, Audi van Donkervoort. De V6- en V8-benzineblokken in Maserati’s worden door Ferrari geproduceerd en de V6 TDI uit de Porsche Cayenne komt van Audi. De 4.0 V8-benzinemotor met turbo uit de Bentley Continental-familie is een coproductie met Audi, waarbij de finetuning door beide Volkswagen-merken afzonderlijk is gedaan. BMW doet hetzelfde met Rolls-Royce, waarvoor het ook de bouw van de twaalfcilinders voor zijn rekening neemt.
Het delen van de krachtbronnen levert kostenbesparingen op, maar als er een constructiefout bestaat of een foutieve component is gemonteerd, dan spreidt het probleem zich direct over tal van producten en modellen uit, wat door dieselgate nog maals is benadrukt.
Seat en Škoda maken gebruik van motoren die ook door Volkswagen en Audi worden gebruikt.
Model -> leverancier
- Aston Martin 4.0 V8 (vanaf 2016) -> Mercedes
- Aston Martin 5.9 V12 -> Ford
- Audi W12 -> Bentley
- Bentley Continental 4.0 V8 -> Audi
- Caterham Seven 165 -> Suzuki
- Caterham Seven CSR -> Ford
- Citroen C-Zero -> Mitsubishi
- Citroen C1 1.0 -> Toyota
- Citroen 2.2D -> PSA/Ford
- Chevrolet Volt 1.4 -> Opel
- Dacia -> Renault
- Infiniti 2.1D -> Mercedes-Benz
- Infiniti 3.7 V6 -> Nissan
- Jeep Renegade 1.4T -> Fiat
- Jeep Renegade 1.6D -> Fiat
- Lamborghini Huracan V10 -> Audi
- Lancia Voyager 3.6 V6-> Chrysler
- Lancia Voyager 2.8 CRD-> VM Motori
- Land Rover 2.2D -> Ford/PSA
- Lexus -> Toyota
- Lotus Elise 1.8 -> Toyota
- Lotus 3.5 V6 -> Toyota
- Maserati 3.0 V6 benzine -> Ferrari
- Maserati 3.8 V8 benzine -> Ferrari
- Maserati 3.0 V6 diesel -> VM Motori
- Mercedes A 1.5D -> Renault
- Mercedes Citan -> Renault
- Mini Countryman 1.6 -> BMW/PSA
- Mini Countryman 1.6 Turbo -> BMW/PSA
- Morgan 4/4 -> Ford
- Morgan Roadster -> Ford
- Morgan Aero 8 -> BMW
- Nissan 1.2 Turbo -> Renault
- Nissan 1.5 dCi -> Renault
- Opel 1.3 CDTI -> Fiat
- Opel 1.6 CDTI -> VM Motori
- Pagani Huayra -> Mercedes-AMG
- Peugeot 1.6 VTi -> BMW/PSA
- Peugeot 1.6 Turbo -> BMW/PSA
- Peugeot 1.4/1.6 HDI -> PSA/BMW/Ford
- Peugeot 2.2D -> PSA/Ford
- Porsche Macan 3.0 V6 TDI -> Audi
- Porsche Macan 2.0 TFSI -> Volkswagen
- Porsche Cayenne 3.0 V6 TDI -> Audi
- Peugeot ion -> Mitsubishi
- Peugeot 108 1.0 -> Toyota
- Rolls-Royce -> BMW
- Smart Fortwo 0.9 -> Renault
- Suzuki 1.6 DDIS -> Fiat
- Toyota Avensis 1.6 DiD -> BMW
- Toyota Verso 1.6 DiD -> BMW
- Volvo 1.6 D2/T2/T3/T4 -> PSA
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen