Vanaf 2023 rijden met joystick, geen stuur en pedalen meer
Dat het koppelingspedaal verdwijnt en het bedieningspaneel voor de automatische transmissie steeds vaker een knopje wordt, vinden sommige autoliefhebbers al lastig. Wat als je vanaf 2023 ook geen stuur en pedalen meer in je auto hebt, maar alleen een joystick?
Het Duitse bedrijf Schaeffler Paravan ontwikkelt en test een ‘drive-by-wire-systeem’ voor de racerij, dat binnenkort mogelijk ook in productievoertuigen wordt gebruikt. Dit betekent dat de auto volledig te bedienen is middels een joystick. Remmen, sturen en gas geven werkt hetzelfde als bij een vliegtuig(spel).
Een joystick in een auto, niets nieuws
Het vervangen van het stuur en de pedalen door een joystick, is niets nieuws. Autofabrikanten brengen al jaren conceptmodellen uit met dergelijke bedieningshendel. Er rijden al auto’s op de openbare weg met joystick. Deze zijn omgebouwd zodat mensen met een beperking toch auto kunnen rijden.
When it comes to #autonomousdriving, the U.S. leads the world. And new rules make it easier to deploy AVs on a large scale. #Drivebywire is an indispensable technology for this. With #SpaceDrive, we offer a solution for retrofitting or converting AVs. https://t.co/9CKGNI4Fap pic.twitter.com/LZmZlU6zsK
— Schaeffler ByWire Technologie (@Schaeffler_BW) June 1, 2022
Echt baanbrekend is de techniek dus niet. Echter, het bedrijf belooft in 2023 al de besturing in serieproductie op de markt te brengen. Dit lijkt haalbaar, de module voldoet immers aan een belangrijke veiligheidsnorm: ISO 26262.
Geen stuur, geen pedalen
De joystick kan zowel achteraf als tijdens het productieproces van de auto ingebouwd worden. Hoewel het rijden met een stick ongetwijfeld even wennen is, heeft de techniek enkele voordelen. Allereerst heb je minder onderdelen nodig. Geen stuur, geen pedalen en geen pook zorgt voor een strakker interieur, meer beenruimte en een wellicht goedkopere auto. Al is nog onduidelijk wat het inbouwen van het drive-by-wire-systeem gaat kosten.
Dit is de elektrische Volkswagen Passat die volgend jaar verschijnt
Naast dat het wellicht goedkoper is om te produceren, heeft een joystick op minder goede wegen een voordeel. De stick kan niet trillen als een stuur en is makkelijk te controleren, zo stelt het bedrijf. Desondanks zal het onwennig zijn om enig stuurgevoel met je auto te creëren en is het nog maar de vraag of iedereen over een paar jaar met joysticks rijdt.