Amerikaans merk Vanderhall opent eerste showroom in Nederland
Het Amerikaanse Vanderhall dat al tijdelijk te koop was bij een dealer in Den Haag, krijgt nu ook echt een exclusieve showroom in Nederland. En daar leveren ze ook een elektrische versie.
Het bedrijf strijkt nu neer in Laren. Enkel vanuit deze winkel worden de voertuigen voor de Nederlandse markt verkocht. Het bedrijf mikt op een verkoop van 25 modellen per jaar.
Geen auto’s maar autocycles
Maar wat zijn die auto’s van Vanderhall precies? Zelf noemt het merk de scheurijzers ‘autocycles’. Het zijn driewielige voertuigen die voor zoveel mogelijk rijplezier moeten zorgen.
Het idee van de van het merk is anders dan we van de Amerikanen gewend zijn. Geen grote zware auto met een dikke V8, maar een lichte kleine koets met een bescheiden 1,5-liter viercilinder. De motor in de ‘Venice’ wordt geproduceerd door General Motors en is goed voor 175 pk. De motor in de ‘Carmel’ levert 19 pk meer. Ook biedt het merk een ‘Edison’ met een 140 pk elektromotor.
Met een gewicht van zo’n 650 kilogram sprint de ‘Carmel’ in ongeveer 4,5 seconden naar de 100 kilometer per uur. De elektrische ‘Edison’ doet dit nog eens 0,1 seconden sneller. De topsnelheid van de Vanderhalls ligt op 225 kilometer per uur. Het vermogen wordt altijd via een automatische versnellingsbak naar de voorwielen gestuurd.
Er rijdt slechts één Vanderhall rond in Nederland
Het merk heeft tot nu toe slechts één auto in Nederland verkocht, een ‘Venice’. Deze kost inclusief belastingen 45.000 euro. De ‘Carmel’ kost een kleine 60 mille en de ‘Edison’ verlaat voor 53.000 euro de showroom.
Hoewel de speeltjes dus niet goedkoop zijn, valt de wegenbelasting erg mee (zo’n 10 euro per maand). Wanneer je na 2013 je autorijbewijs hebt behaald, heb je een motorrijbewijs nodig om een Vanderhall te mogen rijden. Een helm is daarentegen niet verplicht.