Varsovia Concept is elektrosedan met schubben
Een Pools alternatief voor de Tesla Model S of het zoveelste voorbeeld van automobiele faporware? Wat de Varsovia Concept ook wordt, de elektrosedan heeft alvast een primeur: het is de eerste auto die qua design is geïnspireerd op een… euhm… zeemeermin.
Waarom? Omdat de Varsovia Motor Company gevestigd is in Warschau en die stad een zeemeermin op zijn wapen heeft staan. Dus kreeg de Varsovia Concept niet alleen schubben op de flanken, maar ook schubben op de plek waar bij een conventionele (lees: door brandstof aangedreven) sedan de grille zit.
Range extender
De Varsovia Concept wordt aangedreven door elektromotoren en heeft een kleine verbrandingsmotor aan boord die als range extender fungeert. Op een volle batterijlading moet de auto ongeveer 350 km ver kunnen komen. De totale actieradius van de Varsovia Concept is door het gebruik van de range extender zo’n 850 km.
Het model – dat volgens Varsovia op een toekomstige, niet nader genoemde autobeurs debuteert – weegt door de toepassing van lichtgewicht materialen 2000 kg. De maximum snelheid van de Varsovia Concept moet op ruim 200 km/h liggen, de sprint van stilstand naar 100 km/h zou de sedan in minder dan 5 seconden moeten kunnen doen.
Mobiel kantoor
Binnenin de Varsovia ligt de nadruk op de achterbank. Een stoel voor een voorpassagier is zelfs weggelaten om zo voor nog meer beenruimte op de tweede zitrij te zorgen. Varsovia noemt zijn studiemodel een mobiel kantoor en dus is er achterin de auto geen ontsnappen aan het internet.
De Varsovia heeft een ingebouwde tablet en een computer met een toetsenbord en een muis. Beide zijn te koppelen aan mobiele apparaten, internet via de sateliet en twee 19 inch schermen. Die laatste zijn 90 procent transparant en kunnen gecombineerd worden tot een 38 inch panoramisch scherm.
“Sensoren houden de emotionele toestand van passagiers in de gaten”
De stoelen in de Varsovia kunnen worden gekoeld en verwarmd, hebben een massagefunctie en passen zich, volgens de makers, aan het gewicht en het lichaamstype van inzittenden aan. Daarbij houden sensoren en camera’s de emotionele toestand van passagiers in de gaten en stemt de Varsovia daar de verlichting en de muziek in de cabine op af (donkerrood en One Hundred Years van The Cure bij sombermansen ongetwijfeld).
Productieplannen
Mocht de Varsovia in productie gaan – het bedrijf achter de elektrosedan is daarvan overtuigd – dan wordt dat in 2018. Heel veel gaan er in dat geval niet gebouwd worden, want Varsovia wil de jaarproductie tot vijftig auto’s beperken.