Volgende dreun voor VDL Nedcar: Amerikaanse start-up wijzigt plannen
De toekomst van VDL Nedcar stemde eerder dit jaar hoopvol door een nieuwe samenwerking, maar die staat nu plots op losse schroeven. Canoo, het bedrijf dat voornemens was met VDL in zee te gaan, haakt nu tijdelijk af.
Het zegt namelijk eerst auto’s te gaan bouwen in thuisland Verenigde Staten. Dat meldt De Limburger. Topman Tony Aquila heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers namelijk laten weten ‘meer fan te zijn van een eigen fabriek’. Op die manier heeft Canoo naar eigen zeggen te maken met minder risico. “Bovendien heb je geen controle over een contractfabrikant”, aldus Aquila. Volgens de topman van Canoo zijn ook de problemen rondom de pandemie, scheepvaart en belastingen een reden om terug te komen op het besluit.
Nieuwe toekomst VDL Nedcar: auto’s bouwen voor veelbelovende start-up
Europese expansie
Het betekent overigens niet dat de samenwerking tussen Canoo en VDL Nedcar definitief van de baan is. “We zouden VDL Nedcar inzetten voor de opstartfase, en daarna voor de industrialisatie- en productiefase. Dat heb ik gezegd terwijl we bezig waren met het uitwerken van de plannen in de Verenigde Staten. VDL Nedcar was voor ons op dat moment de beste keuze. Ik heb ook gezegd dat VDL Nedcar een soort back-up zou zijn, totdat we de zaken in de Verenigde Staten op een rijtje zouden hebben. Dat is nu gebeurd. Nedcar is vooral van belang voor de Europese expansie”, zo schrijft De Limburger. Volgens de topman gaan de twee partijen weer opnieuw om de tafel om een herprioritering te bespreken.
Cyberaanval
Bovendien heeft Canoo al een flink bedrag in VDL geïnvesteerd. Het gaat om 30,4 miljoen euro, waarvan inmiddels 4,3 miljoen euro door VDL is uitgegeven aan onder meer huisvesting en apparatuur. De overige 26 miljoen staat vast voor de lange termijn, aldus Aquila. “Daar maar ik me geen zorgen over”, voegt hij eraan toe. Toch meldt het bedrijf óók dat de cyberaanval die VDL dit jaar heeft getroffen, wel een invloed kan hebben op de samenwerking tussen de twee partijen. Canoo doet momenteel onderzoek naar welke info er in handen van criminelen is gekomen. Als blijkt dat zij in bezit zijn van bedrijfseigen informatie en intellectuele eigendommen, dan zou het ‘concurrentievoordeel ernstig geschaad kunnen worden’. Dat krijgt dus mogelijk nog een staartje.
Wat er dus gaat gebeuren tussen VDL Nedcar en Canoo, blijft onduidelijk. Volgens de originele plannen zou men volgend jaar al de eerste 100 voertuigen voor de Amerikaanse start-up gaan bouwen. Vanaf 2023 was het plan om op jaarbasis zo’n 15.000 auto’s uit de faciliteit in Born te laten rollen.
Weer banen weg bij automaker VDL Nedcar: ‘Dramatisch verhaal’
VDL is op zijn beurt hard op zoek naar een grote partner, daar BMW de productie van haar modellen al aan het afschalen is. Vanaf 2023 rollen er géén auto’s meer van de Beierse fabrikant uit de productiefaciliteit in Born.