Veiliger aan de weg werken: trajectcontrole verlaagd naar 70 km/h
Trajectcontroles kennen we in Nederland maar al te goed. Nu wordt het systeem voor het eerst aangepast naar een snelheid van 70 kilometer per uur. Dit om de wegwerkers veiliger te laten werken.
Wanneer er nu gewerkt wordt aan een weg met trajectcontrole van 100 kilometer per uur, wordt de snelheid middels de matrixborden verlaagd. Echter, de controle wordt niet naar beneden bijgesteld. Rij je dus toch 100 kilometer per uur, dan krijg je geen boete aan de hand van de trajectcontrole.
Trajectcontrole 70 kilometer per uur
Het Openbaar Ministerie past dit nu aan. Tenminste, voor voorlopig één traject. Vanaf 13 juni tot begin 2024 wordt er onderhoud uitgevoerd aan de Galecopperburg op de A12 bij Utrecht richting Arnhem. Hier past het OM de trajectcontrole aan de verlaagde maximum snelheid aan, in dit geval 70 kilometer per uur. Er wordt dus 24 uur per dag en 7 dagen in de week gehandhaafd op de lagere snelheid door het systeem op de parallelbaan richting Arnhem.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het Openbaar Ministerie doet dit om een betere werksituatie creëren voor zij die aan de weg werken. De automobilisten worden immers gedwongen om zachter te gaan rijden.
Duurdere boetes
Rij je toch te hard, dan kan je een zwaardere boete verwachten dan bij gebruikelijke trajectcontrole. Snelheidsovertredingen bij wegwerkzaamheden worden namelijk zwaarder beboet. Dit omdat de veiligheid van de wegwerkers in gevaar wordt gebracht.
https://www.autovisie.nl/nieuws/zo-hard-rijden-nederlanders-echt-op-de-snelweg/
Rij je op de 70 kilometer per uur weg 80 kilometer per uur en zijn er wegwerkzaamheden, dan moet je een boete van 53 euro betalen exclusief 9 euro administratiekosten. Pleeg je dezelfde overtreding zonder wegwerkzaamheden, dan ben je 38 euro exclusief 9 euro administratiekosten kwijt. Echter, voor het geld moet je het natuurlijk niet doen. Wel voor de veiligheid van de werknemers die dag en nacht aan de weg werken!