Deze details veranderen nog aan de nieuwe Toyota Aygo
Toyota zegt voor de productieversie van de Aygo zoveel mogelijk vast te willen houden aan de conceptversie die we deze week zagen. Maar natuurlijk gaan er ook zaken veranderen. Dit zijn ze de details die (waarschijnlijk) de straat niet halen.
Auto-ontwerpers laten nooit het achterste van hun tong zien. Niet omdat ze dat niet willen, want het zijn vaak juist de personen binnen een auto-organisatie die overlopen van enthousiasme en dat graag willen delen. Ze mogen simpelweg nog niet al te veel van de toekomst weggeven. Deze week spraken we met Lance Scott, hoofdontwerper bij de Europese designstudio van Toyota en verantwoordelijk voor de Aygo X Prologue. We vroegen ‘m wat er nog aan het studiemodel gaat veranderen.
Strijd
Daar kon de Brit nog niet al te veel over zeggen, omdat het ontwerpteam nu aan tafel gaat met de ontwikkelaars van de auto. En dan begint de strijd. Want ontwerpers willen graag dat hun fraaie ideeën worden behouden, terwijl de rekenmeesters juist een zo eenvoudig en goedkoop te produceren auto willen. Helemaal in het a-segment waarin de nieuwe Aygo gaat opereren, want daar telt elke euro.
Waarom een stadsauto in het a-segment een probleem is voor fabrikanten
Toch denkt Scott dat veel details van de Aygo X Prologue behouden blijven. “Het is altijd ons doel om zoveel mogelijk elementen in productie te krijgen. Dat wordt een uitdaging, maar ik denk dat dit de auto is die in grote lijnen zo in productie gaat.”
Proporties
Wel verandert er nog wat aan de proporties van de auto. De wielen op de concept-auto ogen minder buitenproportioneel dan op bovenstaande schets maar staan wel heel erg op de hoeken van de auto en vullen de flink uitgebouwde wielkasten helemaal op. “Dat is wel iets dat waarschijnlijk gaat veranderen. Het productiemodel zal wat minder geaccentueerde wielkasten krijgen, die minder zijn uitgebouwd”, zegt Scott. Standaard zal de auto ook op veel kleinere en waarschijnlijk stalen wielen staan, om de basisprijs van de nieuwe Aygo zo laag mogelijk te houden. Ook de verzonken deurgrepen op het studiemodel worden naar verwachting vervangen door reguliere hendels.
De two-tone kleurstelling, die we kennen van de vorige Aygo maar op het studiemodel nog nadrukkelijker aanwezig is, haalt het mogelijk wel tot productie. Dat komt omdat Toyota ervoor heeft gekozen om complete carrosseriepanelen een andere kleur te geven. “Zo hoeven er geen panelen afgeplakt te worden in de spuiterij. En dat vergemakkelijkt het productieproces en maakt de auto niet veel duurder. Naar verwachting is zoiets wel een optie, net als bij de huidige Yaris het geval is.
Yaris Cross
Dan nog even over de naamgeving, want het nieuwe model draagt weer de naam Aygo. Daar was nog even onduidelijkheid over, maar de type-naam die Toyota in 2007 introduceerde komt definitief terug op het nieuwe model. Wel komt er ditmaal een toevoeging, omdat de nieuwe Aygo een crossover (en dus geen standaard hatchback) wordt. Vandaar de letter X in de typeaanduiding van het conceptmodel. De kans is echter groot dat de nieuwkomer de naam Aygo Cross krijgt. Dat ligt in lijn met de opgehoogde versie van de Yaris die binnenkort verschijnt, want die heet eveneens Cross.