Verbeterde Lamborghini Urus in tweetrapsraket
Over dik twee weken is de 2022-editie van de Monterey Auto Week in het Californische Monterey en daar pakt Lamborghini traditiegetrouw met nieuwe modellen uit. Waar in de afgelopen jaren onder andere de Sian (in het geheim) en de Countach werden gepresenteerd, is het dit jaar de beurt aan de Urus Sport. Het is de eerste loot aan de vernieuwde Urus-stam.
Urus Sport, zo wordt de nieuwe versie van de opgewaardeerde SSUV (Super Sport Utility Vehicle) genoemd. Hij zal direct herkenbaar zijn als het topmodel van de lijn door zijn aangepaste carrosseriedelen. De heren en dames van de designafdeling hebben enkele carrosseriedelen hertekend en enkele daarvan van carbon fibre vervaardigd. Of dat alles is wat de toevoeging Sport in de naam rechtvaardigt, is niet bekend. Lamborghini houdt de kaken stijf op elkaar. De hier afgebeelde Urus is het bestaande model.
Lamborghini Urus met stekker
Vast staat dat de Urus een restyling ondergaat. Het reguliere model krijgt de opfrisbeurt na de lancering van de Sport. Mogelijk presenteren de Italianen die uitvoering pas op de Autosalon van Parijs, die in oktober wordt gehouden. Onderdeel van de tussentijdse opfrisser wordt de introductie van een stekkerversie. Nee wees gerust, de volledig elektrisch aangedreven Urus staat pas voor het einde van dit decennium gepland, de Italianen trappen eerst af met een plug-in hybrid-versie. Deze stekkeruitvoering beschikt over de bekende 4,0 liter V8-motor, ondersteund door een elektromotor. Het systeemvermogen ligt op 850 pk, waarvan 200 pk wordt geproduceerd door de elektro-unit.
De Urus PHEV is de eerste Lamborghini met een stekkeraansluiting. Het is niet de eerste geëlektrificeerde aandrijflijn in een van de Italiaanse modellen met de stier op de voorste klep. De Sian en Countach gingen de SSUV voor. Anders dan de aandrijflijn in de Urus beschikken de twee sportwagens over een supercapacitor, die kortstondig voor extra vermogen zorgt. Rijden op puur elektrokracht is er bij de Sian en Countach niet bij. Hoe ver de Urus op een volle batterij komt, is niet bekend. Dat je op pure elektrokracht de garage of het stadscentrum verlaat, is zeker.
Opvolger volledig elektrisch
Met deze eerste tussentijdse opfrisser moet het succesvolste model van Lamborghini ooit er weer vol tegenaan en de productie in Sant’Agata Bolognese op peil houden, nu de Aventador uit productie is en het einde van de Huracan nadert. De opvolger voor de Urus staat pas voor om en nabij 2029 gepland. De SSUV wordt afgelost door een volledig elektrisch aangedreven model. Naast de Urus levert Lamborghini dan al de elektrisch aangedreven tweedeurs vierpersoons GT-crossover.
Benieuwd hoe de Lamborghini Urus tot stand kwam? Kijk dan deze video en hoor exclusief het bijzondere ontwikkelingsverhaal. Alleen voor liefhebbers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
Nio EL8: zo maakt de enorme SUV zijn premium-claims waar
-
Vergeet de Urus! Deze Lamborghini is de ultieme SUV | Sjoerds Weetjes 414
-
Zien: kleuter rijdt 300+ km/h in peperdure Lamborghini
-
Deze Japanse occasion is betrouwbaar, stoer en vrij betaalbaar
-
Deze occasion is stoere en moderne SUV voor niet al te veel geld
-
Oei, gloednieuwe Ferrari Purosangue total loss na megaklapper
-
Zo ziet een stationwagon van Lamborghini eruit
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral