Duitsland krijgt z’n zin: een verwaterd verbod op brandstofauto’s
Het Europese verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s na 2035 wordt afgezwakt. De reden? Duitsland trok op het laatste moment zijn steun in en wilde een uitzondering voor brandstofauto’s op e-fuel. En die krijgt het land nu.
Het Europees Parlement sprak in oktober zijn steun uit voor het verbod op brandstofauto’s. Begin maart moesten alleen de lidstaten nog instemmen. Normaal gesproken is dat een formaliteit. Het komt bijna nooit voor dat een land zich op het laatst nog terugtrekt.
Duitsland trok zijn steun op het laatste moment in
Maar dat deed Duitsland wel, omdat de regeringspartij FDP had besloten om de voorgestelde wet te verwerpen. Het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2035 had daardoor in Europa niet meer genoeg voorstanders.
Duitsland saboteert op het laatste moment EU-verbod op brandstofauto’s
Er komt nu een uitzondering voor auto’s op e-fuel
Duitsland wil het voorgenomen verbod alleen steunen als er een uitzondering komt voor auto’s die op synthetische brandstof rijden. En die komt er nu. Na 2035 mogen brandstofauto’s nog steeds worden geregistreerd, als ze maar op e-fuel lopen.
Verbod op brandstofauto’s is nu betekenisloos
Wat dat in de praktijk gaat betekenen, is nog een raadsel, want in feite kunnen alle brandstofauto’s op e-fuel draaien. Dus zou het verbod op nieuwe benzine- en dieselauto’s een beetje betekenisloos zijn.
Milieuorganisaties uiten kritiek op het compromis
Milieuorganisatie Greenpeace heeft geen goed woord over voor het compromis dat nu is gesloten. “[Dit] ondermijnt de bescherming van het klimaat en is schadelijk voor Europa. De overgang naar elektrische aandrijving verwatert door deze overeenkomst.”
Synthetische brandstof nog in de kinderschoenen
De ontwikkeling van e-fuels staat nog in de kinderschoenen. Synthetische brandstof is duur en wordt nog niet in grote hoeveelheden geproduceerd. Om e-fuel te maken, zijn enorme hoeveelheden elektriciteit nodig.