Einde verbrandingsmotor nabij: lidstaten zo goed als akkoord met verbod
De verbrandingsmotor zegt vanaf 2035 zo goed als zeker vaarwel, nu zo goed als alle lidstaten hebben ingestemd met het verbod. Het is echter nog altijd wachten op de definitieve uitspraak en regelgeving.
Wat in ieder geval zeker is, is dat de milieuministers van de Europese lidstaten het erover eens zijn dat de verbrandingsmotor in 2035 moet verdwijnen. Althans, een verbrandingsmotor die rijdt op de brandstoffen zoals we die vandaag de dag kennen. Duitsland stelde deze week namelijk voor dat er voor de ‘ouderwetse’ krachtbron ook na 2035 plek is, mits die enkel gebruikmaakt van CO2-neutrale brandstoffen. Landen die het verbod per 2035 deze week nog tegenspraken (zoals Italië en Roemenië), zijn ‘tevreden’ met het voorstel van de Duitsers. Het zou betekenen dat de verbrandingsmotor niet helemaal verdwijnt, maar wel emissieloos opereert.
Nog altijd niet definitief
Let wel: een definitieve uitspraak is er nog altijd niet. De landen mogen het dan wel eens zijn met het verbod per 2035, maar de definitieve regelgeving moet nog worden bepaald. Daarover gaan alle lidstaten de komende tijd onderhandelen met de EU. Wat de Europese Unie vindt van het plan om CO2-neutrale brandstoffen na 2035 toe te staan, is nog niet duidelijk. Dat zijn zaken waarover men nu gaat onderhandelen, dus er kan nog heel veel gebeuren.
Een heel belangrijk punt in die onderhandelingen is tevens de uitbreiding van de infrastructuur. Een van de partijen die daarover aan de bel trekt, is CLEPA, de branchevereniging voor toeleveranciers in de sector. “We maken ons zorgen over het gebrek aan commitment als het gaat om de inzet van laad- en tankinfrastructuur, en de capaiteit om hernieuwbare elektriciteit en brandstoffen te produceren”, zegt Sigrid de Vries, algemeen secretaris van de partij. Ze roept actief op om snel na te denken en afspraken te maken over de betaalbaarheid, toegang tot grondstoffen, emissies gedurende de levenscyclus van auto’s en de werkgelegenheid in de sector.
Belangrijke vragen
Het zijn geluiden die ook in de rest van de autobranche naar boven komen. Lobbygroep ACEA zegt het eens te zijn met het besluit, maar heeft nog wel veel vragen. “De auto-industrie zal volledig bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2050”, zei Oliver Zipse, topman van BMW en president van ACEA. “Maar het besluit roept belangrijke vragen op die nog niet zijn beantwoord, zoals hoe Europa zal zorgen voor strategische toegang tot de belangrijkste grondstoffen voor elektrische mobiliteit. Waterstof en andere CO2-neutrale brandstoffen kunnen ook een belangrijke rol spelen”, aldus Zipse.
De milieugroep Transport en Milieu juicht de aanstaande beslissing uiteraard toe, maar heeft ook een kritische noot. Het gaat om het Duitse voorstel om CO2-neutrale brandstoffen toe te staan. “Het einde van de verbrandingsmotor is geweldig nieuws voor het klimaat, maar nieuwe voorstellen over alternatieve brandstoffen zijn een afleidingsmanoeuvre”, zegt Julia Poliscanova, die zich bij de groep bezighoudt met voertuigen en elektrische mobiliteit. “Het Parlement moet elke mogelijkheid van een maas in de wet voor synthetische brandstoffen afsluiten. Ze zijn duurder en maken veel minder efficiënt gebruik van hernieuwbare elektriciteit.”