Definitief: Verenigd Koninkrijk stopt verkoop verbrandingsmotoren vanaf 2030
Het gonsde de afgelopen dagen al even rond, maar nu is de kogel door de kerk. Vanaf 2030 stopt het Verenigd Koninkrijk met het verkopen van auto’s met verbrandingsmotoren.
Dat bevestigt premier Boris Johnson vandaag zelf, in een column in The Financial Times. Met de ban van ICE’s in 2030 moet het Verenigd Koninkrijk een grote stap zetten richting het CO2-neutrale plan van 2050.
Gigafactories
Johnson schrijft dat de regering een bedrag van meer dan 2,8 miljard pond (zo’n 3,1 miljard euro) gaat investeren in de wereld van elektromobiliteit. Dat geld wordt uiteraard gebruikt voor de uitbreiding van het netwerk van laadpalen, maar Johnson is ook van plan om er ‘gigafactories’ voor batterijproductie mee te stimuleren.
Auto’s met enkel een verbrandingsmotor zijn daarom vanaf 2030 niet meer welkom. Dat geldt ook voor hybride-auto’s, maar voor de PHEV maakt de regering een uitzondering. Johnson laat weten dat auto’s die ‘een significante afstand konden rijden zonder dat er CO2 de uitlaat verlaat’ tot 2035 op de prijslijsten mogen blijven staan. Hoe ver het elektrische bereik van zo’n plug-in hybride dan moet zijn, blijft voor nu echter onduidelijk. Voor waterstof is er na 2030 overigens ook een plek in het Verenigd Koninkrijk.
Marktaandeel elektrische auto’s
Autocar laat echter zien dat het marktaandeel van elektrische voertuigen in het Verenigd Koninkrijk nog marginaal is. Op het moment van schrijven is iets meer dan 5% van alle nieuwe auto’s in 2020, oftewel 1,384,601 stuks, elektrisch zijn. Tegelijkertijd is dat wel een enorme groei ten opzichte van het voorgaande jaar, 168,7% om precies te zijn.
Bovendien zijn veel autofabrikanten al van plan om hun vloot zo snel mogelijk (volledig) te elektrificeren. Zo liet het Britse Bentley al weten de intentie te hebben om vanaf 2030 enkel nog elektrische voertuigen te bouwen. Voor Vauxhall komt het streven van de Britse regering ‘eerder dan gepland’, maar stelt ook dat het op schema ligt om aan die eis te voldoen. Ook Jaguar Land Rover zegt ‘de plannen van de regering te omarmen’.
Rest van Europa
Het Verenigd Koninkrijk staat overigens niet alleen in deze kwestie. Noorwegen wil de verkoop van nieuwe verbrandingsmotoren al in 2025 aan banden leggen. Duitsland is van plan om de verkoop van ICE’s in 2030 te stoppen. Ook Nederland is voornemens om vanaf dat moment hetzelfde te doen. Frankrijk ziet 2040 als het moment om de ICE in de ban te doen.