Vergeet de G-Klasse, deze Maybach is de ultieme woestijnmobiel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F21C0637_056.jpeg)
De Mercedes G-Klasse – en ook de 6×6 – zien we vaker door de woestijnen van het Midden-Oosten ploeteren. Maybach laat nu een concept car zien die wellicht nog beter geschikt is voor de gemiddelde oliesjeik.
Al is olie niet van belang voor de aandrijving van de Project Maybach. De luxe offroader heeft een transparante motorkap met daaronder zonnepanelen die de elektrische aandrijflijn van stroom voorzien.
Een beladen ontwerp
De bijzondere Maybach is vormgegeven door de bekende Mercedes-ontwerper Gorden Wagener en wereldberoemd designer Virgil Abloh. Abloh overleed afgelopen zondag op 41-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Dit maakt de onthulling van de auto extra beladen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F21C0637_012.jpg)
De wereld is onmiskenbaar een uitzonderlijk ontwerptalent en creatief brein armer. Getuige alleen al de bijzondere showauto van Mercedes-Maybach.
Anders dan iedere andere Maybach
De ontwerpers maakten de auto maar liefst 6 meter lang. Het model is bijna niet te herkennen als Maybach. Enkel de horizontale lamellen van de grille en het Maybach-logo in de achterlichtunits verhullen dat de offroader gepresenteerd wordt door de Duitse fabrikant. Fraai is ook dat het geen weelderige SUV is, maar een opgeruigde en flinke tweedeurs coupé.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F21C0637_009.jpg)
Dat de auto voor het ruige werk is gemaakt, mag duidelijk zijn. Het glazen dak rondom de bestuurder wordt beschermd door een grote externe rolkooi met imperiaal, om dan nog maar te zwijgen over de bullbar en beschermplaten op de voor- en achterzijde.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F21C0637_011.jpg)
Binnenin is deze ruige designtaal doorgezet. Vaak zien we veel schermpjes en futuristische stoelen in concept- of projectauto’s. De Maybach is juist minimalistisch van opzet en lijkt met zijn fysieke knoppen eerder op een retromodel dan een gloednieuw project. Complimenten!
Geen conceptcar
Hoewel de auto in het Midden-Oosten prima de concurrentie aan zou kunnen gaan met de G-klasse of Rolls-Royces (en misschien zelfs offroaders als de Hilux), moeten we deze kleine doelgroep telleurstellen. De auto zal niet geproduceerd worden, maar het is misschien wel een voorbode op iets dat we ooit kunnen verwachten. Zouden de Duitsers in de verre toekomst toch iets van plan zijn?
First Class-interieur Mercedes-Maybach S680 – Sjoerds Weetjes 267
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had