Verkoop tweedehands elektrische auto’s enorm gegroeid
Het aantal verkochte tweedehands elektrische auto’s is dit jaar verdubbeld ten opzichte van 2019. Dat maakt onder andere VWE Automotive vandaag bekend.
De elektrische auto is heet in Nederland. Dat bleek maar weer toen de subsidiepot voor nieuwe EV’s – waar in totaal 10 miljoen euro in zat – binnen een week helemaal leeg was. Ook kopers van een tweedehands elektrische auto maken aanspraak op een subsidie, maar dat potje is nog niet eens voor de helft leeg. Toch blijkt de tweedehands EV populairder dan ooit.
Bijna verdubbeld
VWE Automotive laat namelijk weten dat autobedrijven in het eerste half jaar van 2020 ruim 7300 gebruikte elektrische auto’s verkochten. In 2018 waren dat er nog maar 1358, vorig jaar bleef het getal steken op 3749 stuks. Dit jaar zijn er dus 95% meer van dat soort auto’s verkocht dan in 2019.
Dat is overigens niet heel gek. Het aanbod elektrische auto’s is de laatste jaren enorm gegroeid, waardoor er meer auto’s op de tweedehands markt verschijnen en er dus ook meer worden verkocht. Zo blijkt ook dat de particulier nu vooral kiest voor kleinere EV’s, mede omdat het aanbod van dat soort auto’s fors is toegenomen. Hieronder zetten we de tien best verkochte tweedehands elektrische auto’s volgens VWE Automotive voor je op een rij.
Top 10 best verkochte tweedehands elektrische auto’s
- Renault Zoe (393 stuks, +49% t.o.v. 2019)
- Tesla Model S (375, -2%)
- BMW i3 (331, +85%)
- Nissan Leaf (282, +26%)
- Opel Ampera-e (266, +5220%)
- Volkswagen e-Golf (155, 210%)
- Tesla Model 3 (151, +739%)
- Hyundai Ioniq (105, +150%)
- Fiat 500 (103, -18%)
- MG ZS EV (97, niet verkocht vorig jaar)
Deze lijst behoeft echter wel wat uitleg. Branchevereniging Bovag komt namelijk met een heel andere lijst met meest verkochte tweedehands EV’s. Die ziet er als volgt uit.
- Audi E-tron (1001 stuks)
- Opel Amera-e (756)
- Renault Zoe (615)
- BMW i3 (591)
- Nissan Leaf (531)
- Tesla Model 3 (495)
- Volkswagen e-Golf (462)
- Tesla Model S (369)
- Hyundai Kona (359)
- MG ZS EV (353)
De verschillen in cijfers zijn fors, terwijl ook Bovag spreekt van een zo’n 7000 verkochte tweedehands EV’s. Het verschil zit ‘m in het feit dat veel nieuwe elektrische auto’s in 2019 nog op kenteken zijn gezet door dealers, en later aan particulieren zijn verkocht. Maar omdat die auto’s al op kenteken zijn gezet en pas later zijn verkocht aan de consument, worden ze wel als tweedehands elektrische auto gezien. VWE Automotive lijkt dergelijke verkoop niet in haar Top 10-lijst te hebben opgenomen en richt zich puur op de particuliere verkoop van gebruikte occasions, terwijl het wél een totaal van 7300 verkochte tweedehands occasions aanhoudt.
Subsidieregeling tweedehands elektrische auto’s
Wie sinds 1 juli een tweedehands elektrische auto koopt, komt in aanmerking voor de subsidie van €2000. Dat geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een originele catalogusprijs die tussen de €12.000 en €45.000 ligt.
Voor dit jaar vulde de overheid die pot met €7,2 miljoen, waarvan op dit moment nog maar €2,49 miljoen van is vergeven. Dat betekent dat er nog genoeg particulieren een subsidie-aanvraag kunnen doen in 2020.
Ook PHEV populair
Overigens groeit niet alleen de vraag naar gebruikte EV’s. Ook de plug-in hybride is populair op de tweedehands markt. In de eerste helft van 2020 verkochten de Nederlandse autobedrijven 10.391 auto’s met een dergelijke aandrijflijn. Dat zijn er 50% meer dan in 2019. Ook hier geldt dat het aanbod van deze auto’s flink is gegroeid, waardoor de verkoopcijfers ook stijgen. Het betekent dat zowel de elektrische als plug-in hybride auto dit jaar de LPG-occasion heeft ingehaald als het gaat om verkoopaantallen in de tweedehands markt.
Fotografie: Jérôme Wassenaar