Verkoopcijfers elektrische auto’s in 2021 verbreken alle records
In 2021 werden er wereldwijd per week 127.000 elektrische auto’s (waaronder plug-in hybrides) verkocht. Dat zijn er evenveel als in heel 2012. Dat meldt het Internationale Energieagentschap (IEA).
Verdubbeling
In 2019 werden er 2,2 miljoen elektrische auto’s verkocht (2,5% van de totale mondiale automarkt). Een stijging van 800.000 voertuigen in 2020 bracht het aantal op 3 miljoen. In 2021 werd dit meer dan verdubbeld tot maar liefst 6,6 miljoen auto’s (4,1% van het totaal). Door deze indrukwekkende toename aan verkochte EV’s is het marktaandeel meer dan verdriedubbeld tot 9 procent. De IEA schat dat er wereldwijd 16 miljoen EV’s rondrijden die gezamenlijk evenveel stroom verbruiken als een land ter grootte van Ierland.
Dit alles na een pandemie die de vraag naar conventionele auto’s liet dalen. Daarnaast is er ook nog het chiptekort dat verschillende problemen bij fabrikanten veroorzaakt.
Grootste spelers
China is volgens het bureau met 3,4 miljoen units verantwoordelijk voor de helft van de verkochte elektrische auto’s. Meer dan in geheel 2020 over de toonbank gingen.
In Europa groeide de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen met 70 procent. Er werden in 2021 2,3 miljoen elektrisch auto’s verkocht, ongeveer de helft daarvan was een plug-in hybride. De totale automarkt kromp, want er werden 25% minder auto’s verkocht dan in 2019. De EV-toename valt volgens IEA te verklaren door steeds strengere emissiestandaarden die een aantal Europese landen hanteren. In Nederland was vorig jaar 30% van de nieuw geregistreerde auto’s in ieder geval deels elektrisch.
Volgens cijfers van EV-volumes.com, waren de populairste elektrische auto’s in Europa respectievelijk de Tesla Model 3, de Renault Zoe, en de Volkswagen ID.3.
Meest verkochte modellen 2021 (Europa) | Aantal |
---|---|
Tesla Model 3 | 100.990 |
Volkswagen ID.3 | 53.040 |
Renault ZOE | 45.690 |
Volkswagen ID.4 | 38.310 |
Ford Kuga PHEV | 36.190 |
Kia Niro EV | 33.930 |
Hyundai Kona Electric | 32.300 |
Volvo XC40 | 31.740 |
Fiat 500 Electric | 30.920 |
BMW 330e | 28.850 |
Chiptekort
Terwijl EV’s dus steeds populairder worden liggen er wel wat problemen op de loer. Een van de grootste problemen voor elektrische auto’s is het chiptekort. Een elektrisch voertuig heeft in veel gevallen ongeveer twee keer zoveel chips nodig als een vergelijkbaar model met een verbrandingsmotor.
Ford liet vorige week weten de productie van de Mustang Mach-E stil te leggen door het beperkte aanbod aan halfgeleiders. Eerder moesten ook merken als Audi en Volvo een aantal fabrieken stilleggen. Ook Mitsubishi en Volkswagen moesten door het tekort hun productie verlagen.
Fabrieken Audi en Volvo in België stilgelegd door chiptekort
Autofabrikanten zijn onder andere zelf verantwoordelijk voor het chiptekort. Computerchips werden schaars nadat kopers (waaronder autofabrikanten) hun vraag naar chips verminderden omdat ze rekening hielden met een recessie door de pandemie. Als gevolg verlaagden chipmakers hun aanbod drastisch.
Doordat de pandemie mensen forceerde om thuis te blijven werken, steeg de vraag naar chips door benodigdheden zoals computer en printers. Het lukte de fabrikanten niet op tijd om de productie te verhogen, waardoor producenten nu met een tekort te maken hebben. Die tekorten duren volgens verschillende experts tot diep in 2022.
Dure grondstoffen
Naast het beperkte aanbod aan computerchips hebben fabrikanten ook te maken met stijgende prijzen van verschillende grondstoffen. Zo is staal in sommige gevallen wel twee keer zo duur geworden ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast steeg de prijs van lithiumcarbonaat (essentiële grondstof voor het produceren van autobatterijen) tot wel 150%. Als gevolg hiervan wordt het in zijn geheel duurder om een auto te produceren.