Maak je borst maar nat: dit is de nieuwe BMW X7
En weer zorgt BMW voor een kleine schok, want het heeft de X7 van een facelift voorzien. En daarmee krijgen we een voorproefje van een nieuwe vormentaal van de Duitse autobouwer.
Het lijkt wel of BMW er een beetje een sport van maakt om mensen te doen verbazen. Na de grille van de 4-Serie, het uitgesproken design van de iX en de XM laat het nu weer een redelijk uniek ontwerp zien. Het betreft de BMW X7, die een facelift heeft gekregen. Maar misschien zijn we er over een tijdje wel aan gewend, zoals we dat ook enigszins met de 4-Serie en iX hebben gedaan. De tijd zal het leren.
Nieuwe lichtunits
Op de flanken en de achterzijde zien we weinig schokkende dingen, maar het is de neus die de aandacht trekt. Weg zijn de redelijk conventionele koplampen van het oorspronkelijke model. In plaats daarvan heeft de X7 lichtunits die in tweeën zijn gedeeld. Het bovenste en brede deel bevat de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers. Daaronder nemen de led-matrix-lampen.
Daarmee heeft de X7 een totaal ander aangezicht, maar wel eentje die we in vergelijkbare vorm vaker gaan zien. Ook de 7-Serie krijgt een vergelijkbaar front. En uiteraard geeft BMW deze kolossale SUV ook een hertekende bumperpartij.
BMW X7 M60i
Op motorisch vlak is er ook nieuws. BMW introduceert namelijk een nieuw topmodel, te weten de M60i xDrive. Dat vervangt het vorige topmodel, de M50i. Gebleven is echter de bekende 4,4-liter V8, die nu hulp krijgt van een mild hybrid-systeem, die voor 12 pk en 20 Nm extra zorgt. Het vermogen ligt op 530 pk, terwijl het koppel 750 Nm bedraagt.
Iets daaronder bieden de Duitsers ook de nieuwste generatie van diens 380 pk sterke zes-in-lijn-motor. Die variant draagt de naam xDrive40i. Ook die motor krijgt ondersteuning van dat hybride-systeem. Alle motoren worden eveneens gekoppeld aan een achttraps automaat. Wie een zelfontbrander in diens X7 wenst, kan ook nog altijd bij BMW Nederland aankloppen. Het gaat dan om de 352 pk sterke zes-in-lijn-motor.
Nieuw dashboard
Verder krijgt de BMW een handjevol nieuwe hulpsystemen mee, alsmede het nieuwe iDrive-systeem met bijbehorende lay-out. Ook de X7 heeft nu dus een gebogen display, waarin een 12,3-inch instrumentarium en 14,9-inch ‘control display’ huist.
Wat dat alles met de prijs van BMW’s grootste doet, is nog niet bekend. Die deelt de importeur in de komende weken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce