De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
Het is al meer dan veertig jaar geleden dat de eerste Opel Corsa van de productieband rolde. De auto is uitgegroeid tot een van de populairste modellen van het merk. De Corsa F werd in 2019 geïntroduceerd en is nu toe vernieuwing.
De faceliftversie van de Corsa is te herkennen aan een vernieuwde achterzijde en de moderne koplampen die bij meer Opel-modellen terugkomen. Zo is bijvoorbeeld de nieuwe Astra al voorzien van het nieuwe familiegezicht. Een strak ontwerp waar de verlichting (voortaan standaard led), sensoren en camera’s allemaal schuilen achter een donker paneel. Als een soort vizier. Opel noemt dit ontwerp dan ook het Vizor-design. Verder blijkt ook Opel vatbaar voor trends uit autoland. Voortaan staat Corsa namelijk breed uitgeschreven over de kofferbakklep zoals we dat vandaag de dag bij meer merken zien.
Vernieuwde Opel Corsa nu uitgerust met 48V-systeem
De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de vorige Opel Corsa vind je echter onderhuids. Zo zijn de faceliftmodellen uitgerust met mild hybrid-technologie. Hoewel veel merken dit al standaard op hun brandstofauto’s leveren, is dit de eerste Opel met het 48V-systeem.
Nog meer elektronieuws over de vernieuwde Opel Corsa. De Corsa-e, die we reden als duurtester, krijgt ook een update. Niet alleen gaat de elektrische variant voortaan door het leven als Corsa Electric, ook stijgt het vermogen tot 156 pk en 260 Nm. Daarnaast zal de range van de EV verbeteren. De elektrische Corsa heeft nu een iets groter accupakket van 51 kWh (netto) waardoor je volgens de WLTP-meetmethode nu tot 402 kilometer ver komt. Volgens deze cijfers zo’n 65 kilometer meer dan voorheen. In praktijk zal dit echter een stukje minder zijn.
Tegenvallende range
Met de duurtester haalden wij een gemiddeld verbruik van 19,4 kWh per 100 kilometer. In de praktijk betekende dat een actieradius van slechts 237 kilometer. Fors minder dan de opgegeven 337 kilometer. In Eco-stand wist de pre-faceliftversie van de Opel Corsa-e 277 kilometer op een volle accu te halen. Opel claimt die range nu dus te hebben verbeterd, waarmee het grootste probleem – de beperkte range – mogelijk is opgelost.
Deze vernieuwde Renault Clio kan zomaar een van de laatste zijn
Weinig schokkende veranderingen in het interieur. Het stuur in de vernieuwde Opel Corsa is iets strakker getekend, het infotainmentscherm is een tik scherper en het aantal rijhulpsystemen is een beetje gegroeid, maar daar blijft het dan ook wel bij. De verfriste Opel Corsa is binnenkort te bestellen en kan vanaf de tweede helft van 2023 bij jou op de stoep staan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8