Porsche voegt nieuw topmodel toe aan Panamera-familie
Porsche heeft flink de bezem door het Panamera-gamma gehaald. Daarbij voegt het ook nog eens een absoluut topmodel aan de reeks toe.
De tweede generatie Porsche Panamera gaat alweer mee sinds 2016. Inmiddels is het 2020, en dus is de sportieve familie-auto rijp voor een facelift. Daarbij gaat het niet zozeer om uiterlijke vernieuwingen. Porsche pakt de Panamera vooral onderhuids flink aan.
Huidig aanbod
Op dit moment bestaat het Panamera-gamma in Nederland uit de 4, 4S, GTS en Turbo. Daarnaast leveren de Duitsers ook twee hybride-versies van het model: de 4 E-Hybrid en Turbo 4 E-Hybrid. Al die zes modellen kunnen ook als praktische Sport Turismo worden besteld.
Grote wijzigingen zijn er vooral op het gebied van de stekkerhybrides, in het bijzonder de 4 E-Hybrid. Die versie had voorheen 462 pk, maar dat vermogen is flink gestegen. Porsche plakt namelijk een S achter de 4. De elektromotor en 2,9-liter V6-motor met dubbele turbo zorgen nu voor een systeemvermogen van 560 pk en een maximaal systeemkoppel van 750 Nm.
4S E-Hybrid
Daardoor snelt de hybride, die nu dus 4S E-Hybrid heet, nu in 3,7 seconden (in combinatie met het Sport Chrono Pakket) naar 100 km/h, tot een topsnelheid van 298 km/h. Ook de brutocapaciteit van de accu is gestegen, van 14,1 naar 17,9 kWh. Daarmee kan de Panamera 4S E-Hybrid 54 kilometer volledig elektrisch rijden.
Noodzakelijke upgrades, want de 4S E-Hybrid moet óók het gat vullen dat de extreme Turbo S E-Hybrid achterlaat. Die krachtigste hybride had een vermogen van 680 pk, maar verdwijnt uit de Nederlandse prijslijst. Wie nu voor de hybride gaat, moet dus genoegen nemen met ‘maar’ 560 pk.
GTS
Ook de krachtbron uit de Panamera GTS is door Porsche aangepakt. De Duitsers hebben zich bij de V8-motor met dubbele turbo gericht op vermogensafgifte, en dat is gelukt. De nieuwe Panamera GTS levert namelijk 480 pk en 620 Nm, 20 paarden meer dan voorheen. Bovendien monteert Porsche nu standaard het voorheen optionele sportuitlaatsysteem met asymmetrisch geplaatste einddempers op de GTS.
De Panamera en Panamera 4 zijn vanaf nu voorzien van de bekende 2,9-liter V6 met dubbele turbo die we ook uit andere Porsches kennen. Het vermogen van 330 pk en 450 Nm blijft ongewijzigd.
Turbo S
Goed nieuws voor de echte krachtpatsers, want Porsche introduceert ook een nieuwe Panamera-variant: de Turbo S. Die type-aanduiding zorgt inmiddels traditiegetrouw voor excitement. Deze S-variant neemt het stokje over van de uitgaande Turbo, en heeft met een vermogen van 630 pk een dikke 80 pk meer dan dat model. Het koppel van de bekende 4,0-liter V8 met dubbele turbo is met 50 Nm toegenomen tot 820 Nm.
Daardoor kun je nu binnen 3,1 seconden naar de 100 km/h snellen, tot een top van 315 km/h. Onlangs zette testrijder Lars Kern op de Nordschleife een nieuw record met die Turbo S neer in de categorie ‘executive cars’. Hij wist in 7:29,81 minuten over de finish te rijden. Daarmee is de Panamera Turbo S overigens niet de snelste vierdeurs op het legendarische circuit. Die titel blijft op naam staan van de Jaguar XE SV Project 8, met een tijd van 7:23,16.
Onderstel
Porsche heeft ook het onderstel van de Panamera nog eens onder de loep genomen. Zo heeft het naar eigen zeggen de luchtvering, het Porsche Active Suspension Management (PASM), de actieve rolstabilisatie (PDCC Sport) en Porsche Torque Vectoring Plus verder geoptimaliseerd en aangepast naar de verschillende modellen. Dat betekent dat de het onderstel meer dempingscomfort biedt, terwijl de stabiliteit van de carrosserie ook is verbeterd. De vernieuwde Panamera’s worden ook uitgerust met een nieuwe generatie stuurinrichting en banden.
Uiterlijke wijzigingen zijn er ook, al zijn die minimaal. Alle modellen hebben nu het voorheen optionele SportDesign-front met grotere luchtinlaatroosters en koelopeningen. De Turbo S heeft grotere luchtinlaten aan de zijkant van de auto. Op de achterzijde zien we een iets herziene lichtstrip. De GTS-modellen zijn standaard uitgerust met de donkere achterlichtunits. Verder voegt Porsche drie nieuwe 20- en 21-inch wielen toe, naast de zeven bestaande ontwerpen.
Prijslijst Panamera
De vernieuwde Panamera is vanaf nu te bestellen, midden oktober staat het model in de Nederlandse showrooms. Daarmee ziet de Panamera-line-up er als volgt uit:
- Panamera: v.a. € 130.000
- 4: € 135.400
- 4 Sport Turismo: € 141.100
- 4 Executive: € 147.200
- 4S E-Hybrid: € 136.500
- 4S E-Hybrid Sport Turismo: € 139.700
- 4S E-Hybrid Executive: € 150.800
- GTS: € 195.100
- GTS Sport Turismo: € 200.100
- Turbo S: € 245.500
- Turbo S Sport Turismo: € 250.800
- Turbo S Executive: € 260.800
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace