Vernieuwde Renault Mégane ook als plug-in hybride
Renault vernieuwt de Mégane. Hij krijgt naast lichte cosmetische ingrepen op het design ook een hybride-aandrijflijn, wat een primeur is op de Mégane.
Komende zomer start de verkoop van de vernieuwde Mégane en dan is het meteen mogelijk om deels elektrisch over de weg te rollen met de nieuwe uitvoering van de Mégane, de E-Tech. Deze uitvoering beschikt over een hybride-aandrijflijn, die we kennen uit de recent vernieuwde Captur. De aandrijflijn is ontwikkeld in samenwerking met Nissan, die hem net als Mitsubishi ook gaat gebruiken.
Mégane E-Tech
Dit houdt in dat de hybride-Mégane wordt aangedreven door een 1,6 liter viercilinder benzinemotor in combinatie met twee elektromotoren die hun energie krijgen van een 9,8 kWh-batterij. Dit systeem is goed voor een gecombineerd vermogen van 160 pk en gekoppeld aan een automatische transmissie. Volgens de gecombineerde WLTP-cyclus voor het brandstofverbruik is het mogelijk om op een volle accu 50 elektrische kilometers af te leggen. De topsnelheid op puur elektrokracht bedraagt 135 km/h. De hybride aandrijflijn gaat niet ten koste van de kofferbakruimte; die blijft gelijk aan ruimte in de normale Mégane. Er is minimaal 434 liter voorhanden, maar die waarde geldt voor de hatchback die later komt. De hybride-Mégane debuteert als Estate.
Facelift
De auto is daarnaast zowel aan de binnen- als buitenkant lichtjes strakgetrokken zodat hij weer even mee kan. Zo is de exterieurverlichting nu volledig voorzien van LED, en is de voorbumper vernieuwd. Zo zijn de uitsparingen rond de mistlampen gewijzigd, en is de onderste grille iets slanker gemaakt. Om de verschillen te kunnen zien moeten echter het huidige model en het facelift model naast elkaar worden gezet. In het interieur is het 10.2-inch display in het dashboard geïntroduceerd waarmee het instrumentarium nu volledig is gedigitaliseerd. Het 9,3-inch grote scherm in het midden van het dashboard is voorzien van de nieuwste variant van het Renault EASY LINK-multimediasysteem en is gefocust op ergonomie, functionaliteit en gebruiksgemak.
R.S.
Voor de sportieve rijders onder ons zijn er de Mégane R.S. en de Mégane R.S. Trophy. Beide uitvoeringen worden aangedreven door een 300 pk sterke 1,8 liter turbomotor. In het geval van de versie met automaat bedraagt het koppel 420 Nm. De handgeschakelde types komen tot ‘slechts’ 400 Nm. De Mégane R.S. wordt net als het uitgaande model weer voorzien van het Sport 4CONTROL-onderstel, dat tijdens het sturen zowel de voor- als achterwielen aanstuurt. De Mégane R.S. Trophy doet hier nog een klein schepje bovenop voor de trackday-liefhebbers met een Cup-onderstel, stijvere vering en schokdempers en een mechanisch sperdifferentieel.
Prijzen
De prijsstelling van de verjongde Mégane is nog niet bekend. De tarieven van de plug-in hybride-aandrijflijn kunnen weleens heel aantrekkelijk zijn, aangezien de kostbare stekkertechniek bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot, waarop de BPM is gebaseerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace