Vernieuwde Volkswagen Tiguan Allspace moet het vooral van lichtpuntjes hebben
Volkswagen heeft de opgefriste versie van de Tiguan Allspace aangekondigd. Met enkele nieuwe technische snufjes en een iets andere look bouwt het bedrijf vooral voort op het succes van haar voorganger. Vooral op het gebied van functionele verlichting (en sierverlichting in de grille) heeft Volkswagen stappen gezet.
Volkwagen introduceerde de allereerste Tiguan in 2007 op de IAA-autoshow in Frankfurt. De autofabrikant kende enorme successen met de SUV en ook de later toegevoegde Allspace-variant scoorde goed. Het bedrijf verkocht er sinds de introductie in 2017 maar liefst 1,5 miljoen van. Deze variant is dusdanig populair dat van alle Tiguans die wereldwijd verkocht worden, 55 procent de Allspace betreft. De Tiguan Allspace draait, zoals de naam doet vermoeden, om ruimte. In de Tiguan-lijn is dit dan ook de versie met de langste wielbasis. In Amerika en China is deze versie al de standaard Tiguan, in Europa is de extra grote SUV met lange wielbasis een optie.
Multi-miljonair Volkswagen Tiguan maakt zich op voor facelift
En de nieuwe Allspace wordt nu nog langer. Waar de eerste Allspace al 110 mm langer was dan de gewone versie, is deze ‘nog eens’ 22 mm langer dan haar voorganger. Dankzij de aangepaste voorkant telt de 2021-variant nu 4,723 mm van bumper tot bumper. De Allspace is in principe een vijfpersoonswagen, maar dankzij twee optionele (€ 664,-) stoelen achterin de auto kunnen er nog meer vrienden mee op reis, zodra dat weer kan uiteraard. Net als de stoelen op de tweede rij zijn ook de twee extra stoelen achterin in te klappen voor meer ruimte.
Aan LED geen gebrek bij de Allspace
De vernieuwingen ten opzichte van haar voorganger vinden we onder andere aan de buitenkant van de auto. Volkswagen heeft de nieuwe versie voorzien van wat strakkere lijnen en het IQ.Light-systeem. Middels dat systeem van allemaal LED-lampjes in de koplampen, en niet onbelangrijk de achterlichten, kan het licht gedimd worden. IQ.Light bepaalt hoeveel licht de bestuurder nodig heeft in allerlei situaties. Dit lichtsysteem werd eerder bij de Touareg geïntroduceerd.
Over die achterlichten: met het ‘klik-klak-systeem’, zoals Volkswagen dat noemt, wordt voor bestuurders achter de Allspace direct duidelijk of de Volkswagen remt of niet. De lichten aan rechterzijde van de achterlampen zullen dan oplichten, terwijl de lampen aan de linkerzijde enkel als achterlichten fungeren. Op het gebied van lichten heeft de auto nog een leuk nieuwigheidje: een LED-strip achter het Volkswagen-logo op de grille, die als het ware beide koplampen met elkaar verbindt.
Nog een systeem dat Volkswagen aan deze nieuwe Allspace heeft toegevoegd, is het IQ.Drive Travel Assist-systeem. Afhankelijk van de gekozen versnellingsbak kan dit systeem het stuur overnemen, net als het gaspedaal en de remmen tot een snelheid van 210 km/u. Bij een versnellingsbak met dubbele koppeling is dat al bij 0 km/u, bij een handgeschakelde bak zal dat vanaf 30 km/u zijn. Daarvoor moet de bestuurder wel te allen tijde de handen op het stuur houden, dus wie dacht dat de auto autonoom was, komt bedrogen uit. Of de bestuurder de controle over het stuur heeft, wordt overigens gecontroleerd door sensoren in het stuur.
TDI of TSI?
Wat betreft het belangrijkste onderdeel, de auto, heeft Volkswagen genoeg keuze. Zo komt het met verschillende varianten van de dieselmotoren, de TDI’s, en de benzinemotoren, de TSI’s. Bij de TSI’s is er een keuze tussen de voorwielaangedreven 1.5 liter met 150 pk, de 2.0 liter 4MOTION met 190 pk en voor de liefhebber levert Volkswagen nog zo’n variant, maar dan met 245 pk.
Bij de dieselmotoren biedt Volkswagen twee TDI 2.0 liter-motoren aan: eentje met 150 pk, de ander 200 pk. Beide motoren beschikken over een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. De variant met 150 pk is voorwielaangedreven, maar op verzoek kan daar ook het vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION van gemaakt worden. De 200 pk-variant beschikt al over dat systeem.
De nieuwe Tiguan Allspace is vanaf deze maand te bestellen. Naar verwachting zullen de SUV’s vanaf oktober van de band rollen. Over een prijs kan de importeur nog niet al te veel kwijt, wel stelt het dat de auto niet veel duurder zal worden dan de voorganger. Toch geeft Volkswagen bij de presentatie een tipje van de sluier; de beginprijzen zullen rond de €36.000 liggen, stelt Volkswagen voorzichtig. De vorige generatie van de Allspace had een beginprijs van €36.950.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief