Vernieuwde Volkswagen Tiguan kruipt naar grote broer toe
Volkswagen trekt vandaag het doek van de vernieuwde Tiguan. De succesvolle Duitse SUV kruipt nu wat dichter naar zijn grote broer toe.
Volkswagen presenteerde de eerste Tiguan in 2007 en bracht vier jaar geleden de tweede generatie van de SUV op de markt. Een schot in de roos, zo bleek. De Duitsers bouwden in die 13 jaar zo’n zes miljoen exemplaren van het model. Vorig jaar was zelfs een op de zeven verkochte Volkswagens een Tiguan. Geen reden dus om nu al een geheel nieuwe generatie te introduceren. Vandaar dat men bij Volkswagen heeft gekozen voor een facelift van de populaire SUV.
Touareg
Optisch verschilt de vernieuwde Tiguan nauwelijks van het pre-faceliftmodel. Wel kruipt de auto iets dichter tegen zijn grotere broer, de Touareg aan. Dat doet-ie mede door een hogere motorkap, een bredere grille en hertekende bumpers. Al met al heeft de Tiguan daardoor net een iets stoerder voorkomen. Op de achterzijde vinden we eveneens een hertekende bumperpartij. De type-aanduiding staat nu direct onder het Volkswagen-logo op de achterklep. Standaard staat de Tiguan op 17-inch lichtmetaal.
Onder de motorkap verandert er echter het meest. Volkswagen introduceert onder de naam eHybrid namelijk een stekkerhybride. Die aandrijflijn is niét nieuw, en kennen we uit andere modellen van Volkswagen. In de nieuwe Tiguan gaat het namelijk ook om een 1,4-liter TSI die is gekoppeld aan een elektromotor, samen goed voor een systeemvermogen van 245 pk. De vernieuwde Tiguan eHybrid kan 50 kilometer elektrisch rijden volgens de WLTP-meetmethode. De elektrische topsnelheid bedraagt 130 km/h. Verder verandert er weinig aan het motorenaanbod. Wel voegen de Wolfsburgers twee extra katalysatoren toe aan de dieselmotoren om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals NOx te verminderen.
Volkswagen Tiguan R
Maar er is nog een primeur voor de Tiguan. Volkswagen komt namelijk ook met een rasechte R! Maar ook hier gaat het weer om een bekende aandrijflijn, die onlangs in de nieuwe Arteon R verscheen. De 2,0-liter TSI heeft ook zijn weg gevonden naar de Tiguan, en produceert in de SUV ook 320 pk en 420 Nm. De krachtbron wordt eveneens gekoppeld aan een zeventraps DSG. Ook de Tiguan R krijgt torque vectoring mee, waardoor 100% van het koppel in bochten naar de wielen met de meeste grip wordt gestuurd. Verdere prestatiecijfers deelt Volkswagen op een later moment.
Verder krijgt de Tiguan R een adaptief sportonderstel mee, waardoor hij 10 millimeter lager op het asfalt staat. 18-inch remschrijven zijn eveneens standaard op de sportieve SUV, net als 21-inch sportwielen. Wie goed wil klinken, kan bij Volkswagen een uitlaatsysteem van Akrapovič bestellen.
Interieur Tiguan
Ook in het interieur van de vernieuwde Tiguan vinden we een aantal voorspelbare zaken. Zo is het binnenwerk net als bij de recent vernieuwde Arteon up-to-date, met het nieuwe MIB3-infotainmentsysteem. Net als bij andere modellen van Volkswagen is het aantal knoppen verminderd en maakt ook de vernieuwde SUV veelvuldig gebruik van aanraakschermen en -toetsen.
De vernieuwde Volkswagen Tiguan verschijnt na de zomer bij de Nederlandse dealers. Prijzen maakt Volkswagen in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce