Autovisie
Autovisie Nieuws 23 sep 2021
Leestijd: 3 minuten

Verrassend: Maserati Grecale komt later dan gepland

Maserati had september in de agenda staan om de eerste Grecale aan het publiek te tonen, maar de Italianen hebben de onthullingsdatum naar achteren geschoven. Nu laat de crossover op Alfa-basis zich pas op 16 november zien.

De latere datum betekent tevens dat de productieauto’s ook later verschijnen. De eerste exemplaren gaan pas komend jaar de weg op, terwijl de fabrikant eerder had laten doorschemeren dat de eerste productiemodellen van de Grecale nog voor de jaarwisseling zouden worden afgeleverd. Niet alleen de Grecale is vertraagd, het bedrijf heeft ook de marktintroductie van de MC20 uitgesteld. De sportcoupé had er dit voorjaar moeten zijn. Inmiddels druppelen de eerste sportwagens vanuit Modena ons land binnen. Maserati Grecale

Onder de Levante

Waar Maserati met de MC20 het sportwagenterritorium weer betreedt, daar is het in de klasse van de crossovers een volstrekte nieuweling. De Grecale krijgt binnen het leveringsprogramma van het Italiaanse merk een plekje onder de Levante. Hij is in vergelijking met die vijfzitter een fractie korter. Eveneens afwijkend is de technische kant van de Grecale in vergelijking met die van de Levante. Voor de nieuwkomer grijpt Maserati terug naar het achterwielaangedreven platform van de Alfa Romeo Stelvio. Het is echter opgewaardeerd en naar verluidt verlengd, inclusief een langere wielbasis. De afstelling van de wielophanging zou voorzien zijn van een Maserati-sausje. Maserati Grecale

Nieuwe fabriek voor Maserati

De Grecale en Stelvio komen ook uit dezelfde fabriek rollen. Voor het merk van de drietand betekent dat weer een nieuwe productielocatie, aangezien het de Ghibli en Quattroporte, de MC20 en de Levante op andere locaties maakt. Aangezien de technische basis van de Grecale en Stelvio overeenkomsten kent, is het verstandig om de twee op dezelfde productielijn te maken. Of dat betekent dat de Stelvio later ook over de Maserati-V6 zal beschikken, is nog de vraag.

Aftellen voor Maserati Grecale, SUV voor minder dan een ton

Feit is dat de in Modena vervaardigde Nettuno V6-motor met een slagvolume van 3,0 liter in de Grecale komt te hangen. De Italianen lanceerden de krachtbron in de MC20 en passen de motor ook in de Trofeo-uitvoering van de crossover toe. Of de geblazen drielitermotor in de Grecale ook tot 630 pk komt, is de vraag. Vermoedelijk schroeft de fabrikant het vermogen terug, aangezien de Grecale Trofeo dan krachtiger en potenter dan de Levante Trofeo met zijn V8-motor zal zijn. Vast staat dat de nieuweling er ook met hybride-aandrijflijnen komt. Het gaat om de geëlektrificeerde viercilinders die reeds in onder andere de Ghibli leverbaar is. Een volledig elektrisch aangedreven versie verschijnt er ook. Maserati zal de aandrijflijn in licht aangepaste vorm ook in de MC20 aanbieden, net als in de nog aan te kondigen Gran Turismo. Maserati Grecale

Richtprijs Maserati Grecale

Maserati verwacht de Stelvio-broer, die over een compleet eigen gezicht met MC20-trekjes en boemerang-achterlichtunits zal beschikken, begin volgend jaar uit te leveren. De prijs in Nederland zal rond de 100.000 euro komen te liggen. Buiten deze richtprijs voor de hybrideversie is er over de prijsstelling van de andere versies niets zinnigs te zeggen. Op 16 november geeft Maserati meer details van de Grecale vrij. O ja, en dan laat het merk ook de naar een wind vernoemde auto zien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.