Dit waren de grootste verrassingen tijdens Britse veilingen in 2020
Ondanks de coronacrisis gingen de veilingen van klassieke auto’s in 2020 gewoon door. Hagerty, de bekende verzekeraar voor klassiekers, heeft een lijst met de grootste (Britse) verrassingen van 2020 gepresenteerd.
Normaliter vinden er heel het jaar grote auto-evenementen plaats waar ook klassiekers worden afgehamerd. Vorig jaar zetten vrijwel alle organisaties een streep door hun evenementen door de coronacrisis, maar veilingen konden wél online plaatsvinden. Over de hele wereld hamerden veilingmeesters daarom nog altijd bijzondere klassiekers voor extreem hoge bedragen af.
Positieve gevolgen
De coronapandemie had zelfs positieve gevolgen voor de veilingwereld. Want waar het voorheen normaal was om een veiling fysiek bij te wonen, was men nu genoodzaakt dat digitaal te doen. Dat zorgde voor een heel nieuw koperspubliek. Vorig jaar meldden we bijvoorbeeld al dat verschillende veilinghuizen méér geïnteresseerde kopers dan normaal hadden en dat het publiek voor veilingen bovendien gevarieerder was dan voorheen.
Dat mensen niet bang waren om flinke bedragen neer te leggen voor auto’s die ze niet in het echt konden zien, blijkt uit het lijstje dat Hagerty vandaag presenteert. De organisatie heeft namelijk onderzoek gedaan naar welke auto’s de verwachte opbrengst in relatieve zin het meest overtroffen. Het gaat hierbij enkel om auto’s die op Britse evenementen, zoals tijdens veilingen op Silverstone of Goodwood, zijn afgehamerd. Hagerty vergelijkt daarin de waarde die het een klassieker zelf toeschrijft met de uiteindelijke verkoopprijs.
Duits
De top drie van auto’s die de verwachte waarden het meest overtroffen, bestaat uit twee Duitse auto’s. Op de derde plek staat een prachtige Porsche 928 SE uit 1988. Het model zou naar verwachting volgens Hagerty 68.800 pond opleveren, maar werd tijdens een Silverstone Auction in november voor maar liefst 129.375 pond verkocht. Dat is 88% meer dan het verwachte bedrag. De 928 had dan ook een bijzondere historie, want naast de unieke SE-uitvoering was de Porsche sinds 1988 in het bezit van de Egyptische ambassade.
Op de tweede plek staat nog een Duitser: de Mercedes-Benz 300 SL. Volgens Hagerty heeft die auto een waarde van 28.500 pond, maar de uiteindelijke koper betaalde 70.184 pond voor de Duitse cabrio. Dat is een verschil van 146% ten opzichte van de vraagprijs.
Bentley Corniche
Een Bentley Corniche uit 1972 was de absolute winnaar, want het bedrag dat de koper van die auto betaalde was maar liefst 155% hoger dan de geschatte waarde. Volgens Hagerty is de stijlvolle Brit momenteel 62.100 pond waard. De koper betaalde uiteindelijk 158.625 voor de Bentley.
Hieronder vind je de complete lijst die Hagerty vandaag presenteerde. Foto’s van de modellen vind je onder de tabel.
Auto | Verwachte waarde volgens Hagerty (in ponden) | Geveild voor (in ponden) | Verschil in % |
---|---|---|---|
Bentley Corniche (1972) | 61.100 | 158.625 | 155 |
Mercedes-Benz 300 SL (1989) | 28.500 | 70.184 | 146 |
Porsche 928 SE (1988) | 68.800 | 129.375 | 88 |
Lamborghini Miura P400 SV Speciale (1971) | 1.720.000 | 3.207.000 | 86 |
Porsche 911 Turbo S (2005) | 60.800 | 81.000 | 33 |
Jaguar Mk II 3.8 (1961) | 69.900 | 93.500 | 33 |
BMW M3 (E30) Competition Pack (1987) | 72.300 | 92.950 | 29 |
Mercedes-Benz 190 SL Hardtop (1960) | 127.00 | 155.250 | 22 |
Dino 246 GTS (1973) | 278.800 | 337.500 | 21 |
Lamborghini Miura SV (1972) | 1.720.000 | 1.912.500 | 11 |