Onduidelijke regelgeving rondom gebruik Birò
De Birò heeft officieel nog de de status van invalidenvoertuig, maar die regels gaan veranderen. Wanneer is onbekend, maar de politie mag nu al bekeuren als je zonder rijbewijs een Biro bestuurt en deelauto-organisaties stellen een autorijbewijs nu ook al verplicht. Om onduidelijkheden weg te nemen wil Birò Nederland snel een nieuwe regelgeving voor elektrische stadsvoertuigen.
Gisteren kwam naar buiten dat Birò Nederland voertuigen levert aan het nieuwe deelautoproject in Rotterdam, genaamd Lev. De vierwieler is een product van het Italiaanse Estrima en wordt door Birò Nederland aangepast voor de Nederlandse markt. Daar krijgt ‘ie dan alle benodigde software voor het deelproject waarna hij aan Lev wordt gegeven, dat hun merk op het voertuig plakt. Toch is het nog heel onduidelijk wat de exacte regels zijn om in zo’n voertuig te mogen rijden.
Invalidenvoertuig
Voorheen had het karretje de status van invalidenvoertuig. Daardoor hoefde een bestuurder volgens de wet niet in het bezit te zijn van een bromfietsrijbewijs. Toch was dat wel noodzakelijk omdat Biesbosch Assuradeuren, de verzekeraar waar het merk mee samenwerkt, dat wel eist.
Afgelopen januari oordeelde de politierechter dat de Birò wél een brommobiel is. Het voertuig veroorzaakte namelijk te veel overlast op stoepen en fietspaden in Amsterdam. De rechter stelde toen dat het voertuig alleen nog op de weg mag rijden en enkel op autoparkeerplaatsen geparkeerd mag worden. Maar om in een Rotterdamse Lev te rijden, moet je zelfs in het bezit zijn van een autorijbewijs. “Wij willen dat mensen verantwoordelijk met onze voertuigen omgaan. Daarom hebben we met de gemeente Rotterdam afgesproken dat ook een autorijbewijs verplicht is om met de Lev te rijden”, zegt Richard de Veer, hoofd marketing bij Lev.
Politierechter
Dat alles zorgt voor onduidelijkheid. Voor hetzelfde voertuig gelden nu verschillende regels. De politierechter van Amsterdam heeft een mondelinge uitspraak gedaan en daarom zijn de wetten nog niet veranderd. Wel mag de politie van Amsterdam mensen nu beboeten die zonder (bromfiets)rijbewijs in een Birò rijden, of die zich dus op de stoep of het fietspad begeven.
Daarom wil Birò Nederland dat er een speciale wetgeving voor elektrische voertuigen komt. “We vallen nu tussen het wal en het schip”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Volgens de wet voldoen onze voertuigen aan de eisen voor een invalidenauto. Maar door de uitspraak van de politierechter wordt ons voertuig nu als auto behandeld: hij mag alleen op de weg, parkeren kan in autoparkeervakken voor hetzelfde tarief. Terwijl er drie Biro’s op één vak passen.”
Parkeerplekken
Het bedrijf wil daarom dat de Birò samen met andere elektrische stadsvoertuigen in een eigen categorie valt, zodat dit soort voertuigen van bepaalde voordelen geniet. Volgens hen bevordert dat de autoluwe tendens die nu al in steden heerst. Een van de eisen is dat er dan ook speciale parkeerplekken komen voor elektrische voertuigen. Of dat haalbaar is, is niet duidelijk. Wel zeggen ze ‘op één lijn te zitten’ met het ministerie en dat ze er vertrouwen in hebben dat er een dergelijke regelgeving komt. Wanneer er een uitspraak wordt gedaan, kunnen ze echter nog niet zeggen.
Lev
Gisteren is de gemeente Rotterdam begonnen met een nieuw project waar Birò’s onder de naam Lev gedeeld kunnen worden onder de inwoners. “Dat is een van de strategieën om onze voertuigen beschikbaar te maken voor een groter publiek”, laat Birò Nederland weten. Het Rotterdamse Lev is bovendien onderdeel van een groter Amerikaans deelplatform, genaamd GetAround. Zij willen de overstap maken naar Europa en Lev is daar één project van.
Vooralsnog worden de Birò’s alleen op deze manier in Rotterdam gebruikt, maar er zijn al gesprekken met andere steden gaande. Ook heeft Birò zelf verschillende deelprojecten opgezet, in bijvoorbeeld vastgoedprojecten en VVE’s. In zulke gemeenschappen worden de stadsvoertuigen al onderling gedeeld.