Toyota wacht nog even met GR86 omdat het geen Supra-taferelen wil
De liefhebbers van sportieve coupés konden onlangs opgelucht ademhalen, want Toyota heeft de opvolger van de GT86 aangekondigd. Die zou dit jaar z’n gezicht laten zien, maar dat heeft grote baas Akio Toyoda maar even uitgesteld. Reden: het model zou nu nog teveel op z’n broertje, de nieuwe Subaru BRZ, lijken.
Subaru liet de nieuwe BRZ eind vorig jaar al zien. Die sportcoupé, die overigens niet naar Europa komt omdat de aandrijflijn een negatieve invloed op de CO2-waarde van het merk heeft, is net als voorheen een samenwerking met Toyota. Dat was bij de vorige generatie BRZ ook het geval, toen Toyota in vrijwel gelijke vorm de GT86 op de markt bracht. Ook nu komt Toyota met een eigen model dat de naam GR86 zal dragen.
Problemen
Toyota zou die auto dit jaar laten zien, maar dat gaat waarschijnlijk toch niet gebeuren. Volgens het Japanse Best Car Web zou Akio Toyoda het bevel hebben gegeven aan het ontwikkelingsteam om ‘een verschil te maken in prestaties ten opzichte van de BRZ’. De ingenieurs van Toyota zouden nu problemen ondervinden met die opdracht, waardoor de fabrikant de auto dit jaar waarschijnlijk niet laat zien. Naar verwachting presenteert Toyota daarom pas eind 2022 haar versie van de nieuwe sportcoupé. Overigens heeft Toyota nooit een officiële datum geplakt op de onthulling van de GR86, waardoor we eigenlijk niet kunnen zeggen of er hier sprake is van vertraging.
Het wijst er in ieder geval op dat Toyota wel degelijk met een andere auto dan Subaru wil komen. De vorige generatie van de GT86 en BRZ waren vrijwel identiek aan elkaar. Bovendien heeft Toyota commentaar gekregen op de huidige Supra, die in samenwerking met BMW is ontwikkeld en volgens sommigen te veel onderdelen uit München zou hebben. De nieuwe GR86 en BRZ zullen het platform, dat door Subaru is ontwikkeld, wel delen, maar de configuratie van beide auto’s zal verschillend zijn. Het lijkt in elk geval waarschijnlijk dat Toyota meer vermogen uit de 2,4-liter boxermotor gaat persen. Subaru heeft het vermogen voor de BRZ al bevestigd, dat uitkomt op 231 pk. Al die paarden worden een handgeschakelde of automatische zesbak naar de achterwielen gestuurd. Het koppel in die machine bedraagt 249 Nm.
GR86 naar Europa?
Overigens bestaat de kans dat de nieuwe GR86, in tegenstelling tot de Subaru BRZ, wél naar Europa komt. Toyota heeft de CO2-waarde in Europa namelijk goed onder controle en heeft daardoor de ruimte om dergelijke auto’s in ons continent te verkopen. Op een bevestiging moeten we echter nog wel even wachten. Als het waar is en de nieuwe sportcoupé komt naar Europa, dan heeft Toyota een voor ons continent uniek gamma, waar ook de GR Yaris en GR Supra deel van uitmaken. En dan te weten dat er ook nog een GR Corolla op de planning staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen