Toyota wacht nog even met GR86 omdat het geen Supra-taferelen wil
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F655127-2.jpg)
De liefhebbers van sportieve coupés konden onlangs opgelucht ademhalen, want Toyota heeft de opvolger van de GT86 aangekondigd. Die zou dit jaar z’n gezicht laten zien, maar dat heeft grote baas Akio Toyoda maar even uitgesteld. Reden: het model zou nu nog teveel op z’n broertje, de nieuwe Subaru BRZ, lijken.
Subaru liet de nieuwe BRZ eind vorig jaar al zien. Die sportcoupé, die overigens niet naar Europa komt omdat de aandrijflijn een negatieve invloed op de CO2-waarde van het merk heeft, is net als voorheen een samenwerking met Toyota. Dat was bij de vorige generatie BRZ ook het geval, toen Toyota in vrijwel gelijke vorm de GT86 op de markt bracht. Ook nu komt Toyota met een eigen model dat de naam GR86 zal dragen.
Problemen
Toyota zou die auto dit jaar laten zien, maar dat gaat waarschijnlijk toch niet gebeuren. Volgens het Japanse Best Car Web zou Akio Toyoda het bevel hebben gegeven aan het ontwikkelingsteam om ‘een verschil te maken in prestaties ten opzichte van de BRZ’. De ingenieurs van Toyota zouden nu problemen ondervinden met die opdracht, waardoor de fabrikant de auto dit jaar waarschijnlijk niet laat zien. Naar verwachting presenteert Toyota daarom pas eind 2022 haar versie van de nieuwe sportcoupé. Overigens heeft Toyota nooit een officiële datum geplakt op de onthulling van de GR86, waardoor we eigenlijk niet kunnen zeggen of er hier sprake is van vertraging.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2F655120-1.jpg)
Het wijst er in ieder geval op dat Toyota wel degelijk met een andere auto dan Subaru wil komen. De vorige generatie van de GT86 en BRZ waren vrijwel identiek aan elkaar. Bovendien heeft Toyota commentaar gekregen op de huidige Supra, die in samenwerking met BMW is ontwikkeld en volgens sommigen te veel onderdelen uit München zou hebben. De nieuwe GR86 en BRZ zullen het platform, dat door Subaru is ontwikkeld, wel delen, maar de configuratie van beide auto’s zal verschillend zijn. Het lijkt in elk geval waarschijnlijk dat Toyota meer vermogen uit de 2,4-liter boxermotor gaat persen. Subaru heeft het vermogen voor de BRZ al bevestigd, dat uitkomt op 231 pk. Al die paarden worden een handgeschakelde of automatische zesbak naar de achterwielen gestuurd. Het koppel in die machine bedraagt 249 Nm.
GR86 naar Europa?
Overigens bestaat de kans dat de nieuwe GR86, in tegenstelling tot de Subaru BRZ, wél naar Europa komt. Toyota heeft de CO2-waarde in Europa namelijk goed onder controle en heeft daardoor de ruimte om dergelijke auto’s in ons continent te verkopen. Op een bevestiging moeten we echter nog wel even wachten. Als het waar is en de nieuwe sportcoupé komt naar Europa, dan heeft Toyota een voor ons continent uniek gamma, waar ook de GR Yaris en GR Supra deel van uitmaken. En dan te weten dat er ook nog een GR Corolla op de planning staat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had