Verzekeraar: geen verhoogd brandgevaar, wel duurdere reparaties
Vliegen (deels) elektrisch aangedreven auto’s eerder in brand dan voertuigen met een verbrandingsmotor? Nee, zegt verzekeringsmaatschappij Allianz. Het bedrijf geeft wel aan dat de kosten van schade hoger zijn bij elektro-auto’s dan bij benzine- en dieselauto’s.
Allianz Duitsland dook in de schadegevallen en -claims van elektro-auto’s en anders aangedreven modellen. het bedrijf liet zijn onderzoekers van het Allianz Center for Technology alle schadegegevens uit 2018, 2019 en 2020 uitpluizen. De experts concluderen dat de elektrische auto’s gemiddeld hogere reparatiekosten dan verbrandingsmotoren hebben. “De elektro-auto’s lijden echter gemiddeld niet meer schade dan auto’s met benzine- of dieselmotoren”, zo geeft Allianz Duitsland aan het Duitse vakblad Automobilwoche aan. “Maar de reparaties zijn vaak duurder.”
Aantal autobranden stijgt op verschillende plekken met meer dan 1000%
Extra kosten
Volgens Allianz zijn de gemiddelde schadelasten in de cascoverzekering hoger voor stekkerauto’s. Bij een volledig elektrisch aangedreven auto liggen de kosten gemiddeld 10% hoger. Bij een plug-in hybridemodel liggen de kosten zelfs 50% hoger. Na een aanrijding zijn de reparatiekosten van puur elektrische auto’s gemiddeld 30 procent duurder. Allianz geeft aan dat een deel van de extra kosten in de manuren zit om de auto’s af en op te bouwen.
Brandgevaarlijk?
Aangezien een brandende elektro-auto geregeld in het nieuws komt, omdat het blussen gecompliceerder is, bekeek de verzekeraar ook de brandgevallen van elektrische modellen. De onderneming concludeert dat het brandrisico van elektrische auto’s niet groter dan dat van een verbrandingsmotor. Het blussen van een brandende elektro-auto duurt echter langer.
Brandweerman bedenkt oplossing voor het blussen elektrische auto’s
Terugroepacties
In de afgelopen jaren werden tal van eigenaren van elektrische modellen en plug-in hybridemodellen opgeroepen de batterij van hun auto niet op te laden, wegens voorvallen met brand tot gevolg. Opel roept op om de Ampera-e niet direct naast het huis of andere auto te parkeren. Verschillende merken hebben tezamen al enkele honderdduizenden bezitters van een stekkerauto opgeroepen naar de dealer te komen voor het vervangen van het accupakket. Recent werden de batterijen van onder andere de Ford Kuga PHEV, Kia Niro, Opel Ampera-e en Chevrolet Bolt vervangen en worden ook modellen van Tesla aan branden gerelateerd.
Miljarden dollars
De kosten van een dergelijke terugroepactie zijn enorm. Voor de ruim 140.000 exemplaren van de Chevrolet Bolt en Opel Ampera-e bedraagt het kostenplaatje al 1,8 miljard dollar. De nieuwe accu’s voor de Kona bedraagt een verliespost van 900 miljoen dollar. Overigens komt de brand bij slechts een fractie van de getroffen auto’s voor, maar worden uit voorzorg alle auto’s gelinkt aan het euvel.