Victor Muller vrijgesproken van oplichting in Saab-faillissement
Victor Muller is niet schuldig aan oplichterij. Dat heeft een hooggerechtshof in Zweden bepaald. Muller wordt door het Zweedse openbaar ministerie verantwoordelijk gehouden voor de ondergang van Saab in 2011.
Muller zou vlak voor het faillissement misleidende en verkeerde informatie over Saab via de media naar buiten hebben gebracht. Dit om een rooskleuriger beeld te schetsen van de economische situatie van de Zweedse autobouwer. De rechter heeft nu bepaald dat de Spyker-baas inderdaad te loslippig was richting de media, maar dat er niet voldoende bewijs is voor oplichting.
Boekhouders
Twee voormalige boekhouders van Saab zijn eveneens vrijgesproken van oplichting. Zij zouden met cijfers hebben gerommeld om de problemen bij de fabrikant weg te moffelen. Op die manier zouden investeerders een positiever beeld van Saab hebben moeten krijgen. De Zweedse rechter vindt dat dit niet voldoende kan worden bewezen.
Overname
Het piepkleine (en al jaren verliesgevende) Spyker nam begin 2010 het noodlijdende Saab over van General Motors. Muller ging op zoek naar investeerders, maar dat mocht niet baten. Saab ging in december 2011 failliet. Een paar maanden later bleek dat de fabrikant een schuld van zo’n 1,5 miljard euro achterliet (na aftrek van de waarde van alle bezittingen).
Lees ook:
Ook interessant
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Illegale drift in bekende Monaco-bocht komt rallyrijder duur te staan
-
Ben jij stoer en cool? Dan is dit automerk dringend op zoek naar jou
-
Chinese auto’s elektrisch? Deze Geely rijdt op alcohol
-
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y in Nederland
-
Voyah Courage last van importheffingen: dit kost hij in Europa
-
Volkswagen krijgt mogelijk megaboete! En nu eens níét voor sjoemelen
-
Paniek! Géén V8 voor Audi RS 6-opvolger, maar er is hoop…
-
Zeldzame Mercedes wordt op een na duurste auto ooit
-
De allersnelste Cadillac ooit komt misschien naar Nederland
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Ontwerpfout in bruggen en viaducten: dreigt er instortingsgevaar?