Vier turbo’s voor BMW 750d
BMW’s nieuwe 3.0 zescilinder dieselmotor, zoals die nu in de BMW 750d wordt gepresenteerd, is niet alleen de sterkste zelfontbrander voor een BMW, het is tevens de enige oliegestookte krachtbron met vier turbo’s.
Twee kleine turbo’s en twee grote luchtversnellers. Onder normale omstandigheden draaien de twee kleintjes en een van de grote permanent. Vanaf 2.500 tpm komt daar de grote, vierde turbo bij. In de 7 Serie produceert de motor een maximum vermogen van 400 pk en genereert een koppel van 760 Nm. Al bij 1.000 omwentelingen per minuut komt de oliegestookte zescilinder tot een krachtuitspatting van liefst 450 Nm. Van 2.000 tot 3.000 tpm levert de krachtbron zijn maximum trekkracht van 760 Nm.
Juli
De nieuwe motor brengt de BMW 750d in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Belangrijker, BMW geeft een officieel NEDC-verbruik van 5,9 l/100 km op. Het blok met common rail-techniek, directe inspuiting en turbo’s met variabele turbinegeometrie komt vanaf juli in de 750d te hangen. BMW levert de motorisering alleen met vierwielaandrijving.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?