Vier turbo’s voor BMW 750d
BMW’s nieuwe 3.0 zescilinder dieselmotor, zoals die nu in de BMW 750d wordt gepresenteerd, is niet alleen de sterkste zelfontbrander voor een BMW, het is tevens de enige oliegestookte krachtbron met vier turbo’s.
Twee kleine turbo’s en twee grote luchtversnellers. Onder normale omstandigheden draaien de twee kleintjes en een van de grote permanent. Vanaf 2.500 tpm komt daar de grote, vierde turbo bij. In de 7 Serie produceert de motor een maximum vermogen van 400 pk en genereert een koppel van 760 Nm. Al bij 1.000 omwentelingen per minuut komt de oliegestookte zescilinder tot een krachtuitspatting van liefst 450 Nm. Van 2.000 tot 3.000 tpm levert de krachtbron zijn maximum trekkracht van 760 Nm.
Juli
De nieuwe motor brengt de BMW 750d in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Belangrijker, BMW geeft een officieel NEDC-verbruik van 5,9 l/100 km op. Het blok met common rail-techniek, directe inspuiting en turbo’s met variabele turbinegeometrie komt vanaf juli in de 750d te hangen. BMW levert de motorisering alleen met vierwielaandrijving.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?