Viercilinder voor Range Rover Sport
Het leek erop dat de nieuwe Discovery de eerste grote Land Rover zou worden die weer geleverd zou gaan worden met een viercilinder. Toch is het de Range Rover Sport die er met de primeur vandoor gaat.
Ingenium
De Range Rover Sport krijgt een nieuwe variant van Jaguar Land Rovers Ingenium dieselmotor. Waar het blok met enkele turbo het tot 180 pk schopt in onder meer de Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, levert de versie met dubbele turbo’s ruim zestig pk meer. Met 240 pk en 500 Nm is het echter wel de minst krachtige motor die geleverd wordt in de Range Rover Sport, maar ook meteen de zuinigste. Op papier verbruikt hij 6,2 liter op 100 kilometer, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 164 gram per kilometer.
Prestaties
Ondanks dat hij minder vermogen heeft, moet de nieuwe versie dezelfde prestaties gaan leveren als de uitgaande TDV6. De viercilinder is namelijk een heel stuk lichter dan de relatief oude V6 dieselmotor. De Range Rover Sport met viercilinder wordt in het eerste kwartaal van 2017 leverbaar. Voor Nederland wordt het waarschijnlijk de goedkoopste versie tot nu toe, aangezien hier de prijs fors beïnvloed wordt door de CO2-uitstoot.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?