Vijf redenen waarom je (niet) een BMW 330e (plug-in hybride) moet kopen
Ben je in de markt voor een nieuwe BMW 3-Serie? En twijfel je tussen een benzine-, diesel- of plug-in hybride-aandrijflijn? Wij geven je vijf redenen waarom je de BMW 330e, de plug-in hybride-variant, (niet) moet kopen.
Fotografie: Martijn Bravenboer
De nieuwe BMW 3-Serie van de G20-generatie maakte een aantal maanden deel uit van de Autovisie-garage. Eerst als 320d Touring, daarna als 330e in sedanvorm. Dat de 3-Serie ook als plug-in hybride een échte Dreier is, staat vast. Maar het model heeft ook een aantal specifieke voor- en nadelen ten opzichte van z’n broers en zussen. Die zetten we hieronder voor je uiteen.
Plus: vermogen!
Het is inmiddels een bekend verhaal: wie een PHEV koopt, krijgt bijna standaard een extra bak aan vermogen. Zo’n auto moet immers snel genoeg zijn als enkel de verbrandings- of elektromotor het werk moet doen, dus beide kunnen niet van een te klein formaat zijn. Het bijeffect is dat je veel vermogen rijgt als ze hun krachten bundelen. Ook kan een PHEV meer remenergie terugwinnen met een grotere elektromotor. Dat geldt ook voor de BMW 3-Serie met stekker. Waar een reguliere 320i bijvoorbeeld 184 pk heeft, krijg je in de 320e 204 pk aan vermogen. De BMW 330e levert zelfs 292 pk, tegenover de 258 pk van een 330i. Ook het direct beschikbare koppel van de elektromotor voegt veel toe aan de sportieve rijbeleving van de stekker-3-Serie.
En het mooie is: voor al die pk’s hoef je eigenlijk niet (veel) bij te betalen. Dat is te danken aan ons bpm-stelsel. Het bpm-bedrag wordt namelijk bepaald op basis van de CO2-uitstoot van een model. Hoe lager de uitstoot, hoe goedkoper de consumentenprijs. Omdat een PHEV op papier heel erg weinig uitstoot, zeker ten opzichte van een reguliere benzine- of dieselvariant, is de nettoprijs van zo’n stekkerauto bijna gelijk of soms zelfs lager dan die van een reguliere variant. Zo ook bij de 3-Serie. Die net besproken 320i kost minstens 49 mille, terwijl de 320e er ‘al’ voor 48.132 euro is. De sterkere PHEV, de 330e, is er vanaf 53.577 euro, de 330i kost je minstens 53.464 euro.
Min: minder praktisch
Wel direct even een praktische kanttekening: de plug-in hybrides van BMW zijn minder ruim dan de reguliere benzine- en dieselmodellen. Dat komt omdat BMW de batterij die de elektromotor voedt onder de bagageruimte plaatst. Dat betekent dat je minder ruimte hebt in bijvoorbeeld een 330e ten opzichte van een 330i. Waar laatstgenoemde – in het geval van de sedan – 480 liter met zich meeneemt, kan de stekker-Dreier maar 375 liter tot zich nemen. En da’s toch een beetje krap. Kijken we naar de Touring, dan bedraagt het verschil tussen beide versies 90 liter: 500 voor de 330i tegenover 410 liter voor de 330e. Is ruimte belangrijk voor je, dan raden we je aan altijd voor de Touring te gaan als je een 3-Serie met stekker kiest.
Nog iets praktisch: die batterij zorgt ook voor flink meer gewicht. Een BMW 3-Serie met de ‘e’ in de naam is zo’n 300 kilo zwaarder dan z’n batterijloze broers. Dat ondervonden we overigens niet als een heel groot probleem, zoals je in bovenstaande video hoort. Sla je vaak wat aan de haak? Dan zit je minder goed met een BMW 330e. Die mag namelijk maar 750 kg trekken. Een 330i mag 1600 kg aan de haak slaan.
Plus: de 330e is slim…
Een groot voordeel van de BMW 330e is dat-ie slim is en met je mee denkt. De auto zorgt er namelijk altijd zelf voor zo efficiënt mogelijk met de energie om te gaan, afhankelijk van de rijmodus die je selecteert. Wil je sportief rijden, dan zorgt de verbrandingsmotor ervoor dat er altijd genoeg energie in de batterij zit zodat de elektromotor de viercilinder kan ondersteunen tijdens accelereren. Dat gaat ten koste van je verbruik, maar komt het stuurplezier juist ten goede.
Kies je voor de eco-stand, dan gaat de BMW zo zuinig mogelijk met de energie om. Navigeer je bijvoorbeeld naar een stadscentrum, dan zal de BMW 330e ervoor zorgen dat je genoeg energie hebt om de laatste paar kilometers in de bebouwde kom elektrisch af te leggen. Dat is niet alleen gunstig voor de uitstoot van fijnstof en stikstof in de stad, maar zorgt ook voor een gunstig verbruik van je rit. Een elektromotor is namelijk efficiënter op lage snelheden en in de stad, terwijl een verbrandingsmotor juist op z’n plek is op de snelweg.
Plus: …en dus kun je zuinig rijden…
Gebruik je de 330e zoals het moet, dan kun je inderdaad zuinig rijden. De BMW 330e is in staat om zo’n 40 tot 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. Houd je daarna je gaspedaal in bedwang, dan is het mogelijk om – zonder elektrokracht – een verbruik van ongeveer 1 op 17 te halen. Dat is mogelijk omdat de PHEV, zodra de accu leeg is, als een gewone hybride functioneert. Hij kan alle energie die vrijkomt door het remmen opslaan en hergebruiken, zodat de accu efficiënt wordt bijgeladen. Zo zit er altijd voldoende energie in de accu voor het meeste start-stop- en stadsverkeer. Rijd je relatief korte ritten, dan kun je ontzettend zuinig rijden. En laat je de BMW met je meedenken, dan blijven de verbruikscijfers laag als je een keer wat langer rijdt.
Wij reden drie maanden en duizenden kilometers met de 330e, en kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 22. Een belangrijke kanttekening daarbij is dat ons gebruiksprofiel niet representatief is voor de gemiddelde rijder. We hebben namelijk ook prestatietests gedaan met veel brandstofverbruik tot gevolg. Ook reden we in die periode veel lange afstanden en kwamen we op plekken waar geen laadmogelijkheden zijn. Een net verbruik en ondanks die redenen véél hoger dan BMW zelf opgeeft. Volgens WLTP-cijfers verbruikt de 330e namelijk maar 1,6 liter op 100 kilometer, oftewel 1 op 62,5…
Min: …maar die cijfers zijn heel erg variabel
Daar zit dan ook het grootste probleem van een plug-in hybride, en dus ook van deze BMW 330e. Het verbruik is namelijk ontzettend afhankelijk van je rijstijl en het aantal kilometers dat je aflegt. Rijd je elke dag niet meer dan 40 tot 60 kilometer, dan kun je al je kilometers volledig elektrisch en dus heel zuinig maken. Rijd je 100 kilometer, dan blijft je verbruik laag, want dan slaat de benzinemotor pas na die 60 kilometer aan.
Maar: hoe langer de rit wordt, hoe meer je verbruik stijgt. Dat is geen specifiek probleem voor de 3-Serie, maar wel een belangrijk punt om in gedachte te houden als je gaat kiezen voor een auto als deze. Past een PHEV-aandrijflijn bij je gebruikspatroon, kun je veel elektrische kilometers maken en hoef je weinig de verbrandingsmotor te gebruiken, dan kun je heel erg zuinig met een BMW 330e rijden. Ben je een enorme kilometervreter en ben je ook niet in staat om je auto makkelijk op te laden, dan is een andere aandrijflijn waarschijnlijk beter geschikt. Belangrijk is in dat geval ook om te weten dat de benzinetank in de 330e maar 40 liter meet, terwijl die in een 330i een volume van 59 liter heeft. Daar krijg je uiteraard een accu voor terug, maar gebruik je vaak de verbrandingsmotor, dan sta je dus een stuk vaker bij de pomp met een 330e.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?