Vijf redenen waarom je de nieuwe BMW M3 (niet) moet kopen
De komst van nieuwe BMW M3 is voor iedere autoliefhebber een speciaal moment. Het nieuwe model is krachtiger en sneller dan ooit, maar betekent dat ook dat je ‘m per se wilt hebben? We geven je vijf redenen waarom je de nieuwe M3 (niet) moet kopen.
Het is zonder twijfel een van de meest besproken auto’s van het jaar: de BMW M3. Dat is-ie eigenlijk altijd al geweest bij z’n komst, want het is een van de meest aantrekkelijke sportsedans op de markt. De nieuwe G80-generatie is echter ook heel erg controversieel en maakte, op z’n zachtst gezegd, de tongen los. Waarom moet je ‘m (niet) kopen?
Plus: in de basis de sterkste BMW M3 ooit
Dat een nieuwe versie van een sportauto sterker is dan z’n voorganger, staat bijna altijd zo goed als vast. Dat geldt ook voor de nieuwe BMW M3. De basisversie heeft namelijk een 3,0-liter zes-in-lijn-motor, goed voor 480 pk. Daarmee is de basisversie van de M3 al 30 pk sterker dan de uitgaande Competition-variant. Wie nu voor die versie kiest, krijgt een auto met 510 pk en 650 Nm. Goed om in 3,9 tellen vanuit stilstand 100 km/h aan te tikken.
Plus: je krijgt hulp bij het driften
De BMW M3 heeft nu een circuit- en driftassistent, die jouw gedrag op de baan monitort en je tips geeft waar nodig. Ga je driften, dan houdt de auto al jouw handelingen in de gaten. De Drift Analyser in de M3 registreert nauwkeurig de snelheid en drifthoek van je glijpartijen, waarna hij die omzet in een score tussen nul en vijf sterren. Geinig, al zal de échte stuurman er niet naar willen luisteren.
Min: eentonig motorgeluid
Van de aandrijving in de BMW M3 komen helaas niet echt verrassingen. Het geluid dat de supersedan produceert, is dan ook niet echt opzwepend. Het eentonig gecomponeerde motorgeluid dat door de speakers binnenkomt, klinkt nog steeds niet helemaal authentiek, maar het is de vraag of het door turbo’s en een partikelfilter gesmoorde origineel beter is.
Min: heel erg zwaar
Toch is dat zeker niet het aspect waar we het meest over vallen bij de nieuwe M3. En nee, da’s ook niet de neus van deze nieuwe generatie, want daar is al genoeg over gezegd. Bovendien is dat aspect nogal subjectief. Waar de schoen vooral wringt, is bij het gewicht. In zijn lichtste configuratie zet de M3 namelijk minstens 1680 kilo op de weegschaal, wat ‘m rijklaar en met de optionele automaat algauw over de 1800 kilo tilt. Daarmee is-ie eigenlijk te zwaar. En daarom schreeuwt de line-up van de M3 om een meer gefocuste en vooral lichtere variant.
Plus: een handbak!
Jawel, BMW levert de nieuwe M3 nog met een ‘ouderwetse’ handbak. Dat is redelijk uniek, zeker als je je bedenkt hoeveel moeite de Duitsers waarschijnlijk hebben moeten doen om die transmissie te homologeren. Dat BMW in deze tijden en ongetwijfeld voor de laatste keer een non-hybride sportsedan naar klassiek recept neerzet, juichen we alleen maar toe. Alle respect.
Wil je weten hoe de BMW M3 het doet op het circuit, en hoe goed-ie daar rijdt? Autovisie-redacteur Dries van den Elzen mocht onlangs spelen met de heetste supersedan van het moment. En dat deed-ie niet zomaar op een plek, maar op het Circuit van Zandvoort. Geniet mee in onderstaande video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace