Stijn Kuster
Stijn Kuster Extra 8 aug 2022
Leestijd: 3 minuten

Vijf redenen waarom je (niet) een cabrio moet kopen

De zon is deze week al langzaam gaan schijnen en hoewel de weersverwachting weer wat minder positief wordt, dromen we al weg van een cabrio in de garage. Maar dat betekent niet dat je zomaar een auto zonder dak moet kopen. We geven je vijf redenen waarom je (niet) aan cabrio moet aanschaffen.

Rozengeur en zonneschijn, dat zou zo’n cabrio je moeten bieden. Maar genieten cabrio-rijders wel écht zoveel als het lijkt? Wij lichten vijf redenen uit waarom je (g)een cabrio moet kopen.

Koopwijzer: occasion Fiat Barchetta (1998-2005)

Plus: meer vitamines

Als het lekker weer is, is er niets beter dan een cabrio. Het maakt dan eigenlijk niet uit in wat voor auto je rijdt: schijnt de zon, dan wil je geen dak boven je hoofd. Of je nu rijdt in een afgetrapte Golf III Cabrio of een spiksplinternieuwe Porsche 718 Boxster: rijden in een cabrio is heerlijk. De wind door je haren, de zon op je bol. Daarnaast heeft de zon positieve invloed op je gesteldheid, want met zonlicht kan ons lichaam vitamine D aanmaken.

BMW_M4 Cabrio
Computerillustratie Schulte Design

Plus: veel meer beleving

Rijd je in een auto zonder dak, dan stijgt de rijbeleving. Niet alleen omdat je de wind in je haren voelt, maar ook omdat je meer van de buitenwereld meekrijgt. Heb je een dikke V8 in de neus, zoals bij de Lexus LC500, dan kun je ook nog eens optimaal genieten van de heerlijke soundtrack van zo’n auto. Je zintuigen staan allemaal aan en dat maakt rijden in een cabrio fantastisch.

Min: zeker niet zorgeloos

Maar dat betekent allemaal niet dat het leven met een cabrio zorgeloos is. Ben je een echte liefhebber, dan heb je waarschijnlijk een auto met een zogenaamde softtop. Een stoffen dak dus, dat er altijd heel erg fraai uitziet. Handig zijn ze niet altijd. Ja, je kunt zo’n dak vaak heel gemakkelijk openen en sluiten. Maar een stoffen kap is ook gevoelig voor vandalisme en inbraak. Bovendien moet je zo’n dak actief onderhouden, want de wind, regen en zon hebben allemaal een enorme invloed op zo’n dak. Je kunt ook lang niet altijd door de wasstraat met zo’n auto. Het ziet er dus gaaf uit, maar vraagt wel om meer inspanning.

Exclusief: softtop voor BMW 4 Cabriolet

Volkswagen T-Roc Cabrio

Min: veel minder stijf

Wil je een zo strak sturende auto, dan is een zo strak mogelijke carrosserie met een zo hoog mogelijke torsiestijfheid van groot belang. In alle auto’s wordt de basis van die torsiestijfheid gelegd door een zo stevig en stijf mogelijk chassis, maar daar helpt de dakconstructie van een auto ook bij. De raamstijlen en het dak van de auto verhogen de torsiestijfheid van een model. Haal je die eraf, dan kun je wel zo’n beetje inschatten wat er met de stijfheid van de auto gebeurt. De carrosserie van een cabrio, met name in het geval van een softtop, is dus veel beweeglijker.

Koopwijzer: occasion Opel Cascada (2012-2018)

Om dat probleem op te vangen, verstevigen veel autofabrikanten het chassis of de carrosserie van cabrio’s. Met als gevolg dat de auto weer een stuk zwaarder wordt, en dat heeft óók een negatieve invloed op de rijbeleving van een model. Nieuwere auto’s hebben hier minder last van, maar met name de stijlvolle, open varianten van Saab staan bekend om hun lage torsiestijfheid.

autowp.ru_saab_900_turbo_convertible_21

Min: bagageruimte houdt niet over

Klap je het dak in, dan moet dat ergens worden opgeborgen. Daarom houdt de bagageruimte in een cabrio vaak niet over. Die ruimte kan bovendien nog verschillen, want er is natuurlijk vaak meer ruimte als het dak gesloten is. Prima, maar lastig als je ‘s ochtends met slecht weer je kofferbak hebt volgeladen met koffers en de zon tussen de middag gaat stralen. Heb je een cabrio, kan het dak niet open… Een aantal fabrikanten heeft ook dakconstructies ontwikkeld die je niet in de auto hoeft op te bergen, zodat de bagageruimte wel redelijk groot blijft. Maarja, dan moet je je dak gewoon aan de zijkant van de weg laten liggen in het geval van plotselinge zonneschijn.

Het dak van de Citroën C3 Pluriel vreet geen bagageruimte op. Maar dat brengt weer heel andere complicaties met zich mee…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.